Het kan. In Australië stond robot Lucy, een iPad op een segway, in plaats van de mens Lucy Kelly in de rij voor de Apple store. Het is de slimste manier van time management ooit gezien in een iPhone-rij zo meldt Mashable, een Engelstalige nieuwssite met de laatste digitale en mobiele technologie.
Verzekeraar Achmea opereert sinds 1 januari 2012 als één concern. De strategie moet merken als FBTO en Interpolis klaar maken voor 2020. Het streven om de klant bij alles centraal te stellen is de reden voor deze ingrijpende organisatieaanpassing. Een interview met Elly Ploumen, Directeur Group HR Achmea.
Energiebedrijf Nuon beleeft een turbulente tijd. De splitsing tussen levering en netwerkbeheer is net achter de rug. Aan het vinden van een geschikte fusiepartner voor het kersverse Nuon Productie en Leveringsbedrijf wordt hard gewerkt. Terwijl overheid, politiek en bedrijfsleven over elkaar heen vallen over de verkoop van de belangen in de nutsbedrijven, rolt het management een nieuwe missie en ‘values’ over het bedrijf uit. Annemarie Kuks, Director HRM & Safety, laat zich er niet door van de wijs brengen: “Dit is een geweldige kans.”
Energiebedrijf Eneco werkt sinds 2007 aan een nieuwe duurzame missie. De totale metamorfose die dat vergt, raakt alle betrokkenen. Van medewerker tot klant. Wat je van buiten nastreeft, moet je van binnen ook tot in de kleinste details doorvoeren, zegt directeur HR Maaike Poulussen. ‘Practice what you preach’.
Interactieve touchscreen apparaten, stemherkenningstechnologie en brillen met augmented reality. Een meerderheid van de Europese werknemers verwacht dat dit over tien jaar op de werkvloer heel normaal is zo blijkt uit het onderzoek ‘The Tech Evolved Workspace’ onder 2.200 medewerkers van organisaties van verschillende grootten in alle bedrijfssectoren in Europa.
De politie krijgt meer geld en tijd om de problemen bij de reorganisatie aan te pakken. Dat schrijft minister Ard van der Steur van Veiligheid en Justitie in een brief aan de Tweede Kamer zo meldt De Volkskrant.
De toekomst is moeilijk te voorspellen. Dat is altijd zo geweest en dat geldt dus ook weer voor u en ons. Dat brengt onzekerheid en onrust met zich mee als de toekomst steeds meer heden wordt want er zijn altijd consequenties. We kunnen de ogen voor die toekomst sluiten of ons er zo goed mogelijk op proberen voor te bereiden. Maar wat is de relevante toekomst waar we ons als HRM-professionals en organisaties op moeten voorbereiden?
Is jouw organisatie wel voldoende fit voor de toekomst? Een onontkoombare en onrustige vraag voor iedere leidinggevende. Je wordt links en rechts ingehaald door start ups en innovatieve proposities. Antwoorden uit het verleden verliezen hun zeggingskracht. En je omgeving lijkt alleen complexer en onoverzichtelijker te worden. Decennia lang Tayloriaans denken zit je in de weg; je hebt de neiging om de controle aan te scherpen omdat je denkt dat je daarmee onzekerheid beter beheerst.
Geïnspireerd door het mondiale succes van jonge bedrijven als Uber en Airbnb, investeren klassieke concerns in toenemende mate in veelbelovende start-ups. Wat betekent de opkomst van deze 'game changers' voor uw werk en wat kunt u van start-ups leren?
Pratende robots als receptiemedewerkers die je helpen met in- en uitchecken, fictie of werkelijkheid? In het Henn-na Hotel in het Japanse Nagasaki is het inmiddels bewaarheid geworden. Sterker nog: het hotel wordt grotendeels gerund door robots!
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.