Logo
  • Nieuws
  • 24 mei 2018
  • Bron: Cornerstone on Demand

Deze vaardigheden heeft de werknemer van de toekomst nodig

Werk gaat veranderen, daar is iedereen het over eens. De komende tien jaar zullen compleet anders zijn dan de laatste vijftig en sommigen hebben het zelfs over een vierde industriële revolutie. Deze veranderingen betekenen dat werknemers andere vaardigheden nodig zullen hebben om hun werk te kunnen blijven doen. 

Beeld Deze vaardigheden heeft de werknemer van de toekomst nodig

Maar welke nieuwe vaardigheden worden in de toekomst gevraagd? Cornerstone OnDemand zet in samenwerking met The Institute for the Future vijf vaardigheden op een rij waar werknemers nu al aan kunnen werken.

1. Profileer jezelf

Online ben je altijd zichtbaar en laat je overal sporen achter. Van belang is hoe je gebruik maakt van je online aanwezigheid. YouTube-sterren zoals Kwebbelkop en Enzo Knol zijn al zo ver dat ze geld verdienen met hun online aanwezigheid. Deze voorbeelden laten zien dat het opbouwen van je eigen, persoonlijke merk je vooruit kan helpen. En nee, dan hoef je echt geen dagelijkse vlog te beginnen. Begin bij hoe je via Google wordt gevonden en geprofileerd. Laat jij regelmatig weten welke nieuwe vaardigheden je hebt geleerd, welke trainingen je hebt gevolgd, of hoe je je zakelijk ontwikkelt? Zo niet, dan is een eerste stap om daar zelf over te gaan publiceren en zo te werken aan je eigen profilering.

2. Spreek de taal van robots

Machines spreken hun eigen taal, als je met ze wil samenwerken is het belangrijk die taal te leren. Maar robotisering draait om meer dan alleen coderen. De werknemer van de toekomst begrijpt voor welke taken robots ingezet kunnen worden en hoe teams met mensen en machines het meest effectief samen kunnen werken. Leer dus hoe je kunstmatige intelligentie inzet om doelen te bereiken die eerder onbereikbaar leken. Robots zijn geen bedreiging, ze zijn een waardevolle aanvulling.

3. Vind gelijkgestemden

In het dagelijks leven ben je onderdeel van verschillende groepen, zowel online als offline. Met de mensen in deze groepen heb je iets gemeenschappelijks en samen bouw je aan iets. Dat kan een product zijn, maar het kan ook om ideeën, vaardigheden of kennis gaan. Zo kun je groeien dankzij gedeelde interesses. Maar wees niet éénkennig in het vinden van gelijkgestemden, om het meeste uit jezelf te kunnen halen is het belangrijk om ook begrip en respect op te brengen voor andere ideeën. Want uiteindelijk innoveren we niet alleen producten en diensten, maar ook onze houding ten opzichte van nieuwe ideeën en ontwikkelingen.

4. Leg verbanden

Bij complexe en grote ontwikkelingen ligt al gauw het gevaar op de loer je te verliezen in de details. Het is een ware kunst om een stap achteruit te kunnen doen en het overzicht te bewaren. Dit is geen nieuwe vaardigheid, maar wel eentje die steeds belangrijker wordt. Om verder te kunnen denken dan hetgeen dat voor de hand ligt en zo de toekomst vorm te geven, is verbeelding, creativiteit en geduld nodig. Je kunt verschillende paden kiezen om je doel te bereiken, maar sommige wegen zijn wel sneller dan andere.

5. Kijk verder dan techniek

Sociale en emotionele intelligentie en empathie blijven onmisbare vaardigheden. Sterker nog, door de opkomst van technologie in ons werk worden deze vaardigheden alleen maar belangijker. Machines zijn immers niet in staat om ethisch te denken en handelen, daar hebben ze mensen voor nodig. Technologie en AI kunnen ons veel brengen, maar menselijke vaardigheden zijn daarbij onmisbaar.

 

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.