Logo
  • Nieuws
  • 26 februari 2009
  • Tom Dobber

‘Zachte factoren’ aanzienlijk onderschat bij overnames

De kans dat een overname slaagt is veel groter als de koper eerst onderzoek doet naar de zachte en menselijke factoren van de beoogde overnamepartij. Bedrijven die onderzoek doen naar de cultuur, organisatie en het menselijk kapitaal hebben zeventig procent meer kans op succes dan bedrijven die dat niet doen (30%). Dit blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau Hay Group.

Beeld ‘Zachte factoren’ aanzienlijk onderschat bij overnames

Bij een overname wordt de waarde van de organisatie, cultuur en het menselijk kapitaal door managers aanzienlijk onderschat. Het volledig betrekken van de zachte kant is belangrijker dan ooit, volgens de onderzoekers.

 

Kansen

De onderzoekers menen ook dat fusie en overnames juist tot kansen moeten leiden in tijden van recessie: “De basis voor iedere fusie of overname moet leiden tot het versterken van de concurrentiepositie van de koper.”

 

‘Weten wat je niet weet’

“Leiderschap bij acquisities betekent vooral ‘weten wat je niet weet’. Managers moeten meer tijd en energie besteden aan de aansluiting van de ‘zachte factoren’ tussen koper en doelwit.” Zowel voor, tijdens als ná het acquisitieproces moeten volgens de onderzoekers gedetailleerde vragen gesteld worden over:

  • het organisatiekapitaal zoals besturing, besluitvorming en cultuur;
  • het relatiekapitaal zoals klantentrouw, leveranciersnetwerk, samenwerkingsverbanden en merkperceptie;
  • het menselijk kapitaal zoals productiviteit, managementkwaliteit en werknemersbetrokkenheid.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.