Logo
  • Nieuws
  • 29 juli 2009
  • Gabor Mooij

Duidelijke berichten maken reorganisatie draaglijker

Ondanks de grote gevolgen van een reorganisatie op een bedrijf zijn de enige communicatie-uitingen vaak een nieuwsbrief of een bericht op het intranet. Volgens organisatieadviesbureau Berenschot laten bedrijven hiermee veel geld en kansen liggen. Dat meldt MT.nl.

Beeld Duidelijke berichten maken reorganisatie draaglijker

Volgens Berenschot, kunnen bedrijven communicatie ook als ‘startmotor’ inzetten in plaats van als ‘smeerolie’. Dat levert niet alleen geld op door het voorkomen van productiviteitsverlies, maar dat het zorgt ook voor lange termijn opbrengsten door het binden en motiveren van personeel.

Berenschot stelt dat het bij het ontslag van medewerkers essentieel is dat een bedrijf goed afscheid van ze neemt en de blijvers motiveert. “Er zijn veel voorbeelden van mensen die per brief te horen krijgen dat ze niet meer gewenst zijn. Dit beschadigt de reputatie van de organisatie.”

 

Koffieautomaat

Een bedrijf moet volgens Berenschot zorgen dat het de medewerkers als eerste inlicht over het hoe en waarom van ontslagen. Als ze dit horen van ‘collega’s bij de koffieautomaat’ leidt dat tot ‘indianenverhalen’ en onrust onder het personeel. Verder moet het bedrijf letten op de motivatie van de blijvers. “Organisaties gaan er te makkelijk van uit dat de mensen die mogen blijven, vrolijk verder gaan met hun werk.” Volgens berenschot blijkt uit onderzoek van Watson Wyatt dat werknemers gemotiveerd en productief kunnen blijven als er ontslagen vallen binnen de organisatie. “Mits het management consequent en open communiceert over de ontslagronde.”

 

Startmotor

Lagerwey benadrukt dat de ‘startmotor’ het niet alleen moet hebben van de inbreng van de directie, maar ook van andere leidinggevenden en HR- en communicatieprofessionals. Volgens hem krijgen medewerkers het liefst informatie over de persoonlijke gevolgen van een reorganisatie van hun direct leidinggevende. Een probleem daarbij is volgens Lagerwey dat het topmanagement hun leidinggevenden lang niet altijd genoeg informeert over de achtergronden van de reorganisatie.

 

Zeepkist

Tot slot merkt Lagerwey op dat bij ontslagrondes vaak te weinig aandacht is voor goede communicatie. Hierdoor domineren cijfers, processen en systemen bij reorganisaties en krijgt de menselijke factor te weinig aandacht. Bestuurders moeten volgens hem op de zeepkist gaan staan om hun medewerkers te vertellen wat er speelt.

 

Tip

Uit onderzoek FNV Bondgenoten bleek dat reorganisaties de laatste jaren voor gezondheidsklachten bij ruim 40 procent van de betrokken werknemers zorgden. Dit onderzoek liet ook zien dat als u werknemers wilt ontslaan bij een reorganisatie u uw plannen het beste zo snel mogelijk bekend maakt. Dat vermindert de stress van de werknemer en is dus beter voor zijn gezondheid. U voorkomt ook gezondheidsklachten door werknemers voldoende inspraak en informatie te geven bij veranderingen.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.