Logo
  • Nieuws
  • 26 juli 2011
  • Mariel Hovemann

Werknemers komen vaak bij verkeerde training terecht

Werknemers die niet op het gewenste niveau functioneren worden vaak naar een training gestuurd. Of krijgen een externe coach aangewezen. Het probleem hierbij is echter dat maar weinig managers het juiste probleem signaleren en daarmee de juiste leervraag benoemen. Waardoor veel trainingen niet het gewenste resultaat hebben en zelfs contraproductief werken.

Beeld Werknemers komen vaak bij verkeerde training terecht

Dit signaleert Marilieke Engbers, partner en adviseur bij organisatieadviesbureau Het Consulaat, aldus De Telegraaf.

 

Engbers: “We worden benaderd door bijvoorbeeld managers die vinden dat hun medewerkers klantgerichter moeten zijn. Die medewerkers begrijpen vervolgens niet wat we van ze willen tijdens de training. ‘Hoezo, zijn we niet klantgericht dan?’ Ze hadden nooit van hun leidinggevende gehoord dat er iets niet goed ging. Als trainer moet je de groep dan eerst een probleem aanpraten. Een goed gesprek tussen manager en werknemer was effectiever geweest.”

 

Individueel gesprek

Daarbovenop komt dat managers vaak niet zien dat ze zelf ook deel uitmaken van het probleem. Werknemers ervaren dit wel zo, maar het blijft onbesproken. Het advies van Engbers is dan ook om eerst een individueel gesprek aan te gaan en daarbij oprecht onderzoekende vragen te stellen. Vooral doorvragen over het effect van je eigen handelen is daarbij zeer aan te bevelen om tot een gedegen beslissing te komen of een training soelaas biedt.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.