Logo
  • Nieuws
  • 16 juli 2012
  • Mariel Hovemann

Rendement opleidingen steeds belangrijker

In twee jaar tijd is het opleidingsbudget gehalveerd, van ruim 3 miljard euro naar iets meer dan 1 miljard euro zo blijkt volgens Het Financieele Dagblad uit onderzoek van Blauw Research in opdracht van Vetron, de branchevereniging van opleidingsinstituten voor de zakelijke markt.

Beeld Rendement opleidingen steeds belangrijker

Uit het onderzoek blijkt dat vooral grote ondernemingen dit jaar fors bezuinigen. Zij verwachten gemiddeld ruim 40 procent minder uit te geven aan na- en bijscholing dan in 2011. Vorig jaar krompen de scholingsuitgaven bij grote bedrijven al met meer dan een derde.

Het mkb daarentegen heeft de opleidingsbudgetten voor dit jaar wat verhoogd.

 

e-learning en on the job

Grote bedrijven als Philips en Unilever geven aan steeds meer gebruik te maken van e-learning. Bij Unilever leert men voor 90 procent via learning on the job.

 

“De trend bij grote bedrijven was: ‘Doe die opleiding maar, het kan geen kwaad.’ Nu draaien bedrijven hun euro drie keer om voor ze hem uitgeven.” ’aldus Rick de Rijk, directeur van opleider Gooiconsult en voorzitter van Vetron in het FD. Voordeel is volgens hem wel dat leidinggevenden meer betrokken zijn bij scholingstrajecten. “De vraag naar het rendement van opleidingen neemt toe.”

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.