Logo
  • Achtergrond
  • 20 december 2018
  • Faculty of Skills

De ideale werkgever herken je zo

De manier waarop medewerkers worden aangenomen, opgeleid en beoordeeld, stamt uit de periode waarin het moderne bedrijfsleven in opkomst was – oftewel: eind negentiende eeuw. Er zijn verschillende praktijken die hun wortels hebben in deze periode, die eigenlijk nu pas, in de eenentwintigste eeuw, langzaam maar zeker beginnen te slijten.

Beeld De ideale werkgever herken je zo

Denk eens aan de ideale werkgever. Hij of zij is niet langer iemand die eenzijdig instructies geeft en targets opstelt om op basis daarvan iemands carrière te bepalen. We zoeken iemand die inspirerend en betrokken is, zo blijkt uit onderzoek. De manier waarop werkgevers met hun team communiceren, verandert en moderniseert dan ook continu. Om de slag om talent te winnen is er nou eenmaal meer nodig dan flexibele werktijden of een kantoorhond. Maar waar moet die perfecte werkgever dan aan voldoen?

1. De ideale werkgever creëert een professionele feedbackcultuur

Het gericht geven van feedback is niet alleen leerzaam voor een bedrijf, maar ook van cruciaal belang om succes te boeken. Toch gebeurt het nog vaak niet. De Nederlandse werknemer ervaart zowel het geven als ontvangen van feedback als iets spannends. Regel één bij het faciliteren van een feedbackcultuur is het op het gemak stellen van werknemers hieromtrent. Dit doe je door hen de juiste ondersteuning te geven, zodat zij leren met feedback om te gaan. De ideale werkgever maakt het op deze manier een onderdeel van de bedrijfscultuur.

2. De ideale werkgever heeft aandacht voor sociale vaardigheden

Bij het vooruitkijken naar de digitale economie van nu werd verwacht dat alleen technische vaardigheden van steeds groter belang zouden zijn. In de praktijk blijkt dit anders te hebben uitgepakt. Sociale en cognitieve vaardigheden worden ook steeds belangrijker; simpelweg omdat het kwaliteiten zijn die niet geautomatiseerd kunnen worden. Júist deze skills zijn van belang, nu de digitale transformatie in de haarvaten van alle sectoren doordringt. Als werkgever moet je de gulden middenweg zien te vinden – een mix tussen het belang van menselijke vaardigheden en de inzet van technologie. Welke menselijke kwaliteiten verdienen meer aandacht en welke taken kunnen nog wel eens verdwijnen? Maak deze afweging en vind de juiste balans.

3. De ideale werkgever biedt ruimte voor constante ontwikkeling

Het World Economic Forum voorspelt dat 65 procent van de kinderen die nu naar school gaan, uiteindelijk een baan krijgt die nu nog niet bestaat. Om mensen klaar te stomen voor deze toekomstige banen is continue training, dus ook op latere leeftijd, essentieel. Werkplekken moeten nu dan ook fungeren als leerplekken. Om – naast het behalen van resultaten nú – medewerkers ook voor te bereiden op waardevolle inzetbaarheid in de toekomst, is training een van de belangrijkste punten op de agenda van de ideale werkgever.

Dit zijn slechts drie punten die de ideale werkgever kunnen kenmerken. Dat lees je goed: kunnen kenmerken. Want als je voldoet aan al het bovenstaande, ben je dan automatisch een goede werkgever? Goed werkgeverschap valt of staat bij het vertrouwen dat je wint van de mensen om je heen en dat kan voor iedereen anders zijn. Dat brengt ons op de vraag: wat mag er volgens jou niet ontbreken aan een goede, moderne werkgever?

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.