Logo
  • Nieuws
  • 10 december 2009
  • Manon Schuttrups

De perfecte leider heeft vijf topkwaliteiten

“De beste inspirerende leiders zijn gedreven, alsmaar bezig met verbeteringen en erkennen, uit de grond van hun hart, dat hun medewerkers de sleutel zijn. Zij benutten leiderschap om mensen en organisaties te ontwikkelen zowel rationeel als met gevoel. Hun doel is groei opdat er permanent verbeterd kan worden.”

Beeld De perfecte leider heeft vijf topkwaliteiten

Dit stelt Nisandeh Neta van Open Circles Academy. Zij heeft de kwaliteiten van leiders in kaart gebracht. De vijf topkwaliteiten van een goede leider op een rij:
 
1. authenticiteit
Het denken en het gedrag van een goede leider is volkomen gelijk aan zijn persoonlijke gedachten en waarden én met die van de organisatie. Zijn autoriteit komt voort uit zelfkennis, maar ook uit dienstbaarheid aan behoeften, strategie en doelstellingen van de organisatie. Dit zorgt ervoor dat hij zijn team inspireert en motiveert doelen te behalen. 

2. emotionele intelligentie
Hij is zich erg bewust van zijn eigen emoties en gaat daar goed mee om. Hij heeft een sterk gevoel van eigenwaarde, zelfvertrouwen en onafhankelijkheid. Neemt verantwoordelijkheid voor zijn eigen leven en werkt gericht aan zijn eigen toekomstvisie.

Daarnaast is hij zich bewust van andermans emoties en kan ook daar goed mee omgaan. Hij heeft veel empathie en weet dat het er in leiderschap om gaat mensen te laten groeien. 

3. visie
Hij heeft een visie die vaststaat, inspireert, duidelijk en zinvol is. Hij schept een pad van het heden naar de toekomstvisie en geeft mensen niet alleen het vertrouwen dat die visie haalbaar is, maar ook dat ze dit, samen, voor elkaar kunnen krijgen. 

4. passie
Zijn enthousiasme, opwinding en motivatie is aanstekelijk. Hij zal zijn omgeving opzwepen tot een niveau dat ze zelf niet voor mogelijk hielden.  

5. bescheidenheid
Hij is niet bezig met zijn ego, zelfgerichtheid of het bevredigen van zijn eigen behoeften

(materieel, emotioneel of psychologisch). Maar heeft constant oog voor de verbetering van prestaties van zijn team en organisatie.

Tip: Overal waar ‘hij’ staat, kan ook ‘zij’ gelezen worden.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.