Logo
  • Achtergrond
  • 17 augustus 2016
  • Redactie HR Praktijk

Delegeren: 11 valkuilen

Een leidinggevende delegeert wanneer hij verantwoordelijkheden en de daarbij behorende bevoegdheden voor een bepaald resultaat overdraagt aan een medewerker. Bent u zich bewust van de valkuilen van delegeren voor leidinggevenden en medewerkers?

Beeld Delegeren: 11 valkuilen

Bij delegeren zijn medewerkers vrij om binnen grenzen zelf te bepalen hoe zij resultaten willen behalen. Hun mogelijkheden hangen onder meer af van de bevoegdheden en de ruimte om zelfstandig beslissingen te nemen. Voorafgaand aan de overdracht moeten duidelijke afspraken worden gemaakt over verschillende aspecten.

Daarbij moet rekening worden gehouden met de volgende stappen, die zorgen voor een succesvolle delegatie:

  1. Selecteer taken die aan een medewerker gedelegeerd kunnen worden;
  2. Kies een medewerker die taakvolwassen is en dus zelfstandig het gedelegeerde werk kan verrichten;
  3. Stel de doelen vast en zorg voor middelen waarmee de medewerker het werk kan verrichten;
  4. Houd tussentijds contact over de voortgang.

Valkuilen voor de leidinggevende

  • De leidinggevende wil tot in detail op de hoogte worden gehouden. De medewerker zelf krijgt daardoor het gevoel dat de leidinggevende het net zo goed zelf kan doen;
  • De leidinggevende delegeert wel de verantwoordelijkheden, maar niet de daarvoor noodzakelijke bevoegdheden. De medewerker krijgt daardoor moeite met anderen binnen de organisatie. Hij wil bijvoorbeeld materiaal aanschaffen, maar de afdeling inkoop staat dat niet toe omdat de medewerker niet bevoegd is om materiaal te bestellen;
  • De leidinggevende is bang dat verregaande delegatie zijn gezag ondermijnt en dat hij daardoor niet meer op de hoogte is van het uitvoerende werk;
  • De leidinggevende kan het niet verdragen dat een medewerker er andere werkmethoden op na houdt, hoewel dit niets uitmaakt voor de kwaliteit van de uitvoering;
  • De leidinggevende voelt zich meer op zijn gemak als hij zelf het routinewerk doet;
  • De leidinggevende vertrouwt zijn medewerkers niet en durft geen risico te nemen;
  • De leidinggevende betreurt het zijn specialiteit te moeten loslaten.

Valkuilen voor medewerkers

  • De medewerker is overbelast en komt daardoor nauwelijks toe aan de gedelegeerde taak;
  • De medewerker durft de verantwoordelijk niet aan en vraagt zijn leidinggevende steeds om belangrijke knopen door te hakken;
  • De medewerker heeft onvoldoende kennis en ervaring om de gedelegeerde werkzaamheden te verrichten;
  • De medewerker informeert onvoldoende, waardoor de leidinggevende, die eindverantwoordelijk is en blijft, zicht verliest op de voortgang van het werk.

Dit artikel komt uit het e-book Leiderschap in meer dan 185 vragen.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.