Logo
  • Nieuws
  • 1 september 2016
  • Bron: NHTV

Paul van Wijngaarden (Uber): 'Waar het echt naartoe gaat is employee support'

Zorgen dat de medewerkers zich echt thuis voelen op kantoor, faciliteiten bieden die hen ontzorgen en meer focus op data. Zo kijkt Paul van Wijngaarden tegen het vak aan. Hij is Regional Workplace Manager voor Europa, Midden Oosten en Afrika bij Uber.

Beeld Paul van Wijngaarden (Uber): 'Waar het echt naartoe gaat is employee support'

Welke ontwikkelingen verwacht jij de komende tijd op het gebied van Het Nieuwe Werken?

"Ik denk dat heel veel mensen het hebben over Het Nieuwe Werken, maar waar het echt naartoe gaat – en dat is misschien meer gerelateerd aan hoe we kijken naar de verwoording daarvan – is employee support. Het Nieuwe Werken is een term waar mensen bang voor zijn, het wordt vaak gezien als het wegnemen van het bureau en er niet veel voor terugkrijgen. Maar waar we als sector op moeten focussen is hoe we die medewerker goed kunnen ondersteunen, zodat deze zoveel mogelijk productiviteit uit zichzelf haalt."

Hoe meet je productiviteit van medewerkers?

"Productiviteit is niet te meten. Maar ik vind dat je over productiviteit moet nadenken als een concept of 'state of mind’, waarbij je mensen in staat stelt om in een bepaalde modus operandi te komen om beter en harder te werken en meer te doen voor het bedrijf. Dat betekent misschien de schoonmaaktijden aanpassen, maaltijden verzorgen, niet alleen ‘s middags voor achter het bureau maar ook als mensen tot 8 uur ’s avonds werken een gratis maaltijd krijgen aangeboden. Misschien kunnen we een Uber-ritje naar huis verzorgen, zodat mensen die tot uur 10 op kantoor zitten ook nog eens veilig thuisgebracht worden als ze in een grote stad wonen. Ik denk dat we niet moeten vergeten dat mensen harder willen werken en meer uren willen draaien zolang de support van die medewerker maar goed zit. Want dan voel je je thuis, wil je langer op je werk blijven en heb je het gevoel dat er voor je wordt gezorgd."

Hoe werkt dat bij Uber?

"Heel veel mensen hebben bij ons denk ik een beetje het verkeerde beeld. Mensen lezen natuurlijk in krantenartikelen dat er heel veel geld binnenkomt, omdat wij dat aan investeringsrondes binnenhalen. Mensen denken gelijk dat daarmee ook de geldkraan opengaat voor van alles en nog wat en dat is absoluut niet het geval. Veruit het grootste gedeelte van deze durfkapitaal investeringen moeten natuurlijk ten goede komen aan de groei van het bedrijf. Er is dan ook een bewustzijn bij iedereen in het bedrijf dat we er een 'scrappy' mindset op na moeten houden. In ons geval van Real Estate, Project Management en Facility Management geven we geen gekke hoeveelheden geld uit aan mensen, maar we zorgen wel voor onze mensen. We zorgen ervoor dat eigenlijk alles in het kantoor gefaciliteerd is op een gezonde manier. Een paar voorbeelden: als jij je kostuum wil laten stromen, dan kan dat. Je betaalt er zelf voor, maar we regelen dat het kan. Als jij 's avonds eten wil regelen, zorgen we dat je een soort maaltijd on demand krijgt in het kantoor. Als jij uit San Francisco terugkomt want je bent naar het hoofdkantoor toegegaan, hebben wij een kleine slaapkamer waar mensen een klein tukje kunnen doen als ze maandagmorgen gelijk weer op kantoor aanwezig zijn. De filosofie achter onze werkwijze is inderdaad thuis voelen, zorgen dat voor mensen de zaken geregeld zijn en zorgen dat mensen daardoor eerder, vaker en langer willen werken en ook nog eens productiever zijn in die uren."

Hoe kun je vanuit facility daarop inspelen?

"Door goed te kijken naar je eigen services, wat bied je en hoe ondersteun je mensen? Veel beslissingen worden tegenwoordig met data onderbouwd. Daar komen meteen twee andere trends om de hoek kijken en één daarvan is Internet of Things: smartphones, toegangsbadges, readers, sensoren voor de werkplek, koelkasten, alles is tegenwoordig online. Zorg dat je die informatie verzamelt en daar je voordeel mee doet. Voor veel mensen blijft dat vaak te vaag, maar dat is ook weer met een andere trend verweven: big data. Veel mensen zien de datastromen wel maar ze weten niet goed hoe ze daarmee om moeten gaan. Haal daar iemand bij; de slimste data management persoon, een (Excel) database bouwer, noem maar op. En kijk welke datastromen jij als Facility Manager allemaal binnenkrijgt en hoe je dat kunt ordenen en daar je voordeel uit kan halen om managerial decisions te maken."

 

Heb je drie adviezen voor Facility Managers?

"Zorg ervoor dat je gaat kijken welke zaken in je kantoor aangesloten zijn op het internet en dus automatisch data voor je verzamelen waar je nu niet naar kijkt. Zorg dat die data warehousing op orde is. En kijk hoe je je medewerkers beter kan ondersteunen op basis van die data-beslissingen."

Hoe kan FM maximale waarde in de organisatie creëren?

"Ik denk dat we als Facilitair Managers te vaak rondrennen met een kostenfocus. We zijn op zoek naar hoe we meer kunnen besparen, maar we moeten meer kijken naar wat we toe kunnen voegen. En dat toevoegen is vaak niet wat we kunnen onderbouwen. Dan kom ik weer bij de datastromen en het Internet of Things, zorg dat je dat op orde hebt. Zodat als je aankomt bij de directie, die waarde kunt aantonen op basis van feiten. Dat doen we in ons vakgebied niet goed genoeg."

Wat betekent dit voor de competenties van de toekomstige FM’er?

"Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat we een betere focus moeten krijgen op data. Dat betekent niet dat we dat zelf moeten kunnen, maar wel mensen om je heen verzamelen die daar wel verstand van hebben en je in dat traject kunnen meehelpen. Ik denk dat daar meer voor het oprapen ligt dan wij accepteren."

Paul van Wijngaarden is oud-student van NHTV in Breda. Hij heeft dit (video)interview ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van het opleidingsinstituut gegeven. Bekijk hieronder het interview als video.

Video van Interview Paul van Wijngaarden - Uber

Dit interview is onderdeel van #NHTVstories http://stories.nhtv.nl, een initiatief ter viering van het 50-jarig bestaan van de NHTV.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.