Logo
  • Opinie
  • 6 maart 2018

Functioneringsgesprek? Praat ook over geld

Het functioneringsgesprek wordt over het algemeen gezien als een mogelijkheid om elkaar eens goed in de ogen te kijken en de bedoeling is dat de werknemer zich voldoende op zijn gemak voelt om ook een spiegel te zijn voor zijn leidinggevende.

We vragen naar de ervaringen in de afgelopen periode. We vragen wat er in de werkomgeving beter kan. We vragen naar wat er goed ging en wat er mis ging. We vragen naar de omgang met de collega’s, de klanten, de KPI’s die wel of niet gehaald zijn. We bespreken de salestargets. We vragen ook nog even naar de thuissituatie. Maar wat privé is is privé…

Tools

We hebben ons setje aan gereedschappen nog eens opgepoetst. Motivational Interviewing, meebuigen, spiegelen, non-verbale indicatoren, we hebben alles bij de hand. We kúnnen dingen. Maar wat privé is blijft privé…

Verkeerde spanning

In mijn vorige betoog eindigde ik er al mee: privé is niet meer zo vanzelfsprekend een te vermijden zaak als het de werkgever tot last is. Waar komt dat hoogfrequent kort verzuim de laatste tijd nou toch vandaan? oorzaken: pesten of seksuele intimidatie op het werk? verkeerde spanning op het werk? Teveel werkdruk? Die zaken komen allemaal met regelmaat voor, maar meestal is het toch echt de verkeerde spanning thuis. Als de relatie onder druk staat komt dat vaak door geldzorgen. Als de relatie mis ging kwamen er meestal geldzorgen van.

Etiket

Zo komt 20 tot 25% van de huishoudens aan de status 'Financieel Problematisch'. Dat etiket wil echt niemand. We kennen allemaal mensen die trots zijn op een bepaald etiket waar anderen juist niet trots op zouden zijn. Er zijn mensen die het plakkertje 'hooligan' met veel trots dragen. Maar echt helemaal niemand wil betiteld worden als 'financieel problematisch'.

Valkuil

Dus dan doen we onze stinkende best in zo’n tweegesprek en horen we de werknemer plots eerlijk vertellen: 'Ja, aan het eind van de maand komen we salaris tekort' en zichtbaar is de gedachte bij de werknemer van: ‘dus ik verdien te weinig, dit is het moment om eens over opslag te beginnen’.

We laten ons niet verrassen en ontwapenen met een mededeling als: ‘We zouden je graag zeggen dat je wat meer verdient maar zien de laatste tijd wat concentratieverlies en meer verzuim. Laten we over een half jaar nog eens over beloning praten als je je uitgavenpatroon op orde hebt. Als je daar hulp bij nodig hebt kennen wij de juiste weg voor je. Wil je daarin wat coaching?’ En daarna verwijzen we dan door naar de professional*.

Kosten en baten

Want: wat levert dat op? Nou laten we eens zien wat het NIBUD daarover zegt in het rapport Personeel met Schulden 2017

Belangrijkste punten: In Nederland kostte de gemiddelde werknemer met probleemschulden de werkgever in 2017 13.000,00 euro. Het verzuim is significant hoger, er wordt meer gefraudeerd en er is sprake van concentratieverlies. Ga er maar aanstaan.

Voorkomen is beter dan genezen

Het is dus zaak dat we een programma hebben dat dit soort uit de hand gelopen gevallen voorkomt. Niet alleen in grote organisaties. Ook in het MKB is het belangrijk om hier tools voor te hebben. Preventiemogelijkheden zijn er te over. Laten we het daar de volgende keer maar eens over hebben.


*Wat doet de professional in dat geval?


1. Telefonische quick scan: Is de cliënt saneringsbereid? Zo ja, volgt er een afspraak voor een gesprek met de adviseur. Heeft de cliënt alleen coaching nodig? Dan een doorverwijzing naar het Financieel Spreekuur of gerichte persoonlijke begeleiding inzetten.
2. Persoonlijk onderhoud met de adviseur, over het algemeen en bij voorkeur bij de cliënt thuis
3. Probleemomschrijving, opgesteld naar aanleiding van het persoonlijk onderhoud
4. Intake. Alle stukken en het hele verhaal moeten zo snel mogelijk verzameld worden.
5. Probleemoplossing, vaak is er sprake van crisissituaties. Die moeten eerst worden opgelost.
6. Consolidatie. Schuldeisers worden op de hoogte gesteld van de stabilisatieovereenkomst met cliënt en verzocht zich even op de achtergrond te houden
7. Plan van aanpak wordt door deskundigen opgesteld en na akkoord en ondertekening door cliënt naar de schuldeisers verstuurd voor akkoord.
8. Zelfredzaamheid herstellen. Nu alles stabiel is wordt de cliënt gecoached en wordt gedragsverandering bereikt.
9. Afronden en vinger aan de pols houden, in de eindfase belangrijk om recidive te voorkomen.

Producttips