Logo
  • Achtergrond
  • 8 november 2016
  • Flip Schultz

Pilot Rabobank met feedback-app

Sinds het voorjaar werkt de afdeling Corporate Clients van Rabobank met een feedback-app. Het is een pilotproject waaraan ongeveer 300 medewerkers deelnemen. Wat zijn de eerste ervaringen met deze vorm van e-feedback?
Beeld Pilot Rabobank met feedback-app

De pilot waarin de tool wordt gebruikt, maakt deel uit van een groot ontwikkelingsproject van Rabobank, waarvan het doel is dat de medewerker zich beter ontwikkelt. “Medewerkers gaven regelmatig aan feedback te willen als manier om te ontwikkelen," aldus Anne Doeser, project manager Business Development bij Rabobank. "Want zeggen zij: ‘Van feedback leer ik het meest’. Daar zijn wij mee aan de slag gegaan. Wij hebben ons afgevraagd of wij het niet op een andere manier konden doen dan tot op dat moment gebruikelijk was.”

Doeser hield enquêtes onder het personeel met het doel de juiste ontwikkelinterventies aan te blijven bieden. Feedback kwam daar als belangrijkste item uit. De tool wordt gebruikt naar aanleiding van een event. Bijvoorbeeld na het afsluiten van een deal. De bankiers op de afdeling Corporate Clients werken regelmatig samen met zogenoemde dealteams. Er komen dan vragen naar voren als ‘Hoe heb ik gereageerd in het team?’, ‘Heb ik iedereen geholpen?’, ‘Hebben wij elkaar goed aangesproken?’, ‘Zijn wij snel genoeg geweest?’

Geen generatieverschil

“Wij waren op zoek naar een handige tool voor bij de koffiecorner, waar je eenvoudig een appje mee kan uitsturen. Het moest vooral snel, gemakkelijk en simpel zijn. Zo kwamen wij bij TruQu. Er zijn genoeg HR-systemen waarvoor je moet inloggen, maar dat werpt een drempel op. Het gebruiksgemak stond voorop.”

Doeser ziet geen generatieverschil in acceptatie van de tool. Wel ziet zij dat het bij jonge mensen veel normaler wordt gevonden. “Jongeren die een traineeship hebben doorlopen zijn het gewend, die hebben het geleerd. Het geven en ontvangen van feedback is echt wel een vak.”

Relatie met manager

Doeser: “Leidend bij het gebruik van de tool is de vraag ‘Wat wil ik ontwikkelen?’ ‘Waar kan ik die feedback ophalen, zodat ik mijzelf kan verbeteren?’ Het vraagt ook een goede relatie met de manager, die er ook een follow-up aan moet geven. Een manager moet wel aan een medewerker vragen of hij feedback heeft opgehaald, anders werkt het niet.”

Ze vervolgt: “De mensen reageren over het algemeen heel enthousiast op de tool en hij wordt ook echt wel gebruikt. Voor ons is nu de uitdaging dat zij de tool blijven gebruiken en dat hij echt ingezet wordt om mensen te ontwikkelen.”

Tijdens het event 'Het nieuwe beoordelen met e-feedback' gaat Anne Doeser dieper in op de uitkomsten van de pilot bij Rabobank.

Producttips