Logo
  • Achtergrond
  • 21 november 2022
  • Redactie HR Praktijk

HR-profiling: onderken doelgroepen in de organisatie

Erik Marcelis is ervaringsdeskundige als het gaat om het uitvoeren van HR-projecten. Een ontwikkeling die hij waarneemt, is de behoefte aan segmentering binnen de organisatie. Oftewel HR-profiling: het onderkennen van doelgroepen in een organisatie.

Er wordt binnen HR veel gestandaardiseerd en gedigitaliseerd om zo kostenefficiency te behalen, maar wij denken dat het steeds belangrijker wordt om de vraag te stellen welke doelgroepen er in de organisatie zijn en wat een specifieke doelgroep nodig heeft van HR. Dit is een belangrijke ontwikkeling, want verschillende populaties binnen een organisatie hebben vaak totaal andere behoeften. Denk maar aan de retail, waarin een beweging naar zelfsturende teams prima kan werken voor het hoofdkantoor, maar niet voor de winkels.

Project niet meer uitrollen voor gehele organisatie

Als je uitgaat van die verschillende doelgroepen, dan zul je een project voor een nieuwe beoordelings- en beloningssystematiek niet meer gaan uitrollen over de hele organisatie. In plaats daarvan ga je eerst kijken welke behoeften de verschillende groepen hebben en pas als je dat scherp hebt stel je vast welke HR-instrumenten daarvoor nodig zijn. Dan blijkt soms dat de oude systematiek voor sommige groepen van medewerkers nog prima werkt.”

Lees hier meer over Planmatig resultaten bereiken in HR-projecten

Producttips

Ook interessant

Voorspelt Learning Agility teamsucces?
Succesvolle teams zijn belangrijk voor organisaties

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.