• 29 april 2015
  • Top Employers Institute

Medewerker krijgt liefst voortdurend feedback

De frequentie en de manier waarop medewerkers feedback ontvangen, verandert. Voorheen werden medewerkers één of twee keer per jaar beoordeeld op hun prestaties tijdens het jaarlijkse of halfjaarlijkse functioneringsgesprek. Tegenwoordig willen medewerkers vaker feedbackmomenten hebben met hun leidinggevende om hun doelen aan te passen en te bespreken hoe zij zichzelf kunnen ontwikkelen. Dit blijkt uit het Leadership Development rapport van het Top Employers Instituut, dat is gebaseerd op het jaarlijkse wereldwijde HR Best Practices Survey dat wordt uitgevoerd onder ruim 900 bedrijven.

“Bij het beoordelen van de performance van een medewerker kijken managers vooral terug. Terwijl het nuttiger is om vooruit te kijken. Het gaat dan vooral om hoe een medewerker zich kan ontwikkelen en hoe hij kan groeien. Beoordelingsgesprekken worden meer en meer verleden tijd. Medewerkers krijgen liever het hele jaar door feedback; op een transparante en minder formele manier,” vertelt Samantha Crous, Regional Director Afrika & Benelux bij het Top Employers Institute.

Doelen aanpassen

De meeste organisaties vernieuwen hun beoordelingsprocessen. Zo geeft 85 procent van de deelnemende organisaties in Nederland aan dat zij hun managers trainen om medewerkers voortdurend transparante, constructieve feedback te geven in een meer informele setting. Ook beschikt bijna 90 procent van de organisaties over de flexibiliteit om doelen -  op zowel persoonlijk als bedrijfsbreed niveau – tijdens het jaar aan te passen. “Bedrijven streven ernaar dat de individuele doelen van hun medewerkers onderdeel zijn van de prestaties van het team en het bedrijf. Managers vinden het belangrijk om de individuele doelen elk moment bij te kunnen stellen om de bedrijfsdoelen te bereiken”, zegt David Plink, CEO bij het Top Employers Institute.

Frequente feedback

Ruim 90 procent van de organisaties beoordeelt zijn medewerkers voortdurend, in plaats van de bekende halfjaarlijkse beoordelingsgesprekken. Medewerkers hechten daar waarde aan, omdat ze de huidige processen te complex en doordacht vinden. Zij willen hun doelen gedurende het jaar kunnen aanpassen, zoals de markt ook het hele jaar door verandert. Uit het onderzoek blijkt verder dat werknemers niet langer alleen maar afgerekend willen worden op prestaties. Ze willen ook gecoacht worden en samen met hun leidinggevende een ontwikkelingsplan opstellen om doelen sneller en beter te behalen.

Zes rapporten

Het Top Employers Instituut geeft een reeks van zes rapporten uit. Het tweede verslag gaat over de huidige trends in Performance Management en hoe bedrijven deze trends in de praktijk brengen.

Over Top Employers

Het Top Employers Institute certificeert de condities die organisaties creëren voor hun medewerkers. Optimale condities zorgen ervoor dat medewerkers zich kunnen blijven ontwikkelen, op professioneel èn persoonlijk vlak. Juist deze ontwikkeling stelt deze organisaties in staat om continu te blijven groeien. Het Top Employers Institute, met het hoofdkantoor in Nederland, erkent sinds 1991 organisaties met uitstekende condities voor hun medewerkers. Het Top Employers Institute certificeert jaarlijks wereldwijd meer dan 900 organisaties.