De traditionele gesprekscyclus past overduidelijk niet meer in deze tijd. In veel organisaties is het tijdens de pandemie chaos, medewerkers krijgen dan maar dezelfde ratings of beoordelingsrondes worden helemaal geannuleerd. Zo noteerde het Amerikaanse onderzoeksbureau Gallup eind augustus in een rapport waaruit de sterke noodzaak bleek van verandering in performance management. Maar ook wanneer covid-19 achter ons ligt, zal die ontwikkeling doorgaan.
Veel leidinggevenden die ik spreek, zoeken naar manieren om de online teammomenten weer energiek en gezellig te maken. Waar in maart en april veel behoefte was om te bepreken hoe het met iedereen gaat, valt het nu stil. Of iemand trapt af met een negatief verhaal – omdat de rek er inmiddels echt uit is – wat de toon voor de rest zet. Er wordt een ander beroep gedaan op het leiderschap.
Mensen doen ook thuis hun werk, zo blijkt. Online-vergaderen kán gewoon en blijkt veel efficiënter. Maar hoe nu verder? Hoe gaan leidinggevenden om met de nieuwe situatie? Hoe ondervangen zij de nadelen van medewerkers op afstand? En wat doen we eigenlijk nog op kantoor?
Belangrijk in tijden van verandering is allereerst dat de onderlinge relaties goed zijn. Best een uitdaging voor een team op afstand. Door de telefoon en via schermen contact houden geeft een andere dynamiek; hoe iedereen daarmee omgaat verschilt per persoon. Vervolgens moet je ook voldoende richting geven. Waar gaan we heen met het team? Is dit hetzelfde als voorheen of zijn de organisatie- en teamdoelen wellicht aangepast in deze situatie?
Ik ontmoet nogal eens wat tegenstand als ik zeg dat vrouwen nu eenmaal anders zijn dan mannen. En dat dat niet alleen door opvoeding komt maar ook doordat we qua fysiek verschillen. Sommigen (vrouwen met name) worden dan woest. En ik denk dat dat komt omdat ze het interpreteren als ‘vrouwen zijn minder’. Maar dat is niet wat ik bedoel, en dat is ook niet wat de wetenschap zegt.
Technisch gezien slaan wij ons gemakkelijk door online communicatie heen, maar één ding blijft nog steeds een enorm moeilijke vraag. Hoe halen wij onze resultaten als organisatie, afdeling of team terwijl wij onze medewerkers daarbij niet meer in de ogen kunnen kijken? Een mooi voorbeeld werd met ons gedeeld tijdens een trainingsmodule over leidinggeven bij een grote financiële instelling.
Eén op de drie Nederlandse werkenden spart niet met zijn manager over de werk/privé-balans. Daarnaast is er een aanzienlijke groep die vindt dat zijn manager te veel over zijn eigen privésituatie praat. Eén op de acht (13%) denkt er zo over.
Een crisis als waar we nu in zitten komt van rechts en geef je voorrang. Wat moet er dan veranderen en wat is de taak die je samen te doen hebt? Hoe kom je hier doorheen? Wij zien vier werkende bestanddelen die je helpen om dat goed te doen. Die vorm geven aan waar we allemaal naar zoeken. Deze tijd vraagt om TACTvol leiderschap.
Managers in Nederland bezitten grotendeels de kwaliteiten om organisaties succesvol te leiden in tijden van een crisis zo blijkt uit onderzoek van trainingsbureau Direction uit Hilversum. Recente publicaties van Harvard, Universiteit Leiden en MIT beschrijven drie belangrijke kwaliteiten om organisaties succesvol door een crisis te leiden: Besluitvaardig zijn, Focus houden en de Dialoog voeren.
Beste Joost, Man man, wat was ik blij; twee weken geleden werd KPN door Equileap uitgeroepen tot het meest gendergelijke bedrijf van Nederland. ‘Mooi’ dacht ik, ‘Joost weet dus ècht hoe het moet, 30% vrouwen in de RvB en RvC, top!’ Tot ik gisteren de column van Sophie van Gool (Salaristijger) in de Volkskrant las.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling