Een deel van ons HR-instrumentarium is verouderd, zegt Gabriël Anthonio, hoogleraar Leiderschap, Organisaties en Duurzaamheid. Tijdens het congres '(R)evolutie van de Talent Journey' van de HR Academy gaat hij in op de vraag hoe HR-functionarissen beter hun werk kunnen doen.
De ideale employee experience staat of valt met een bewuste keuze van de top en de leidinggevenden. Daar hoort ook specifiek gedrag bij.
Een positieve organisatiecultuur bestaat uit vier elementen. Deze vier elementen versterken elkaar. Je kunt ze ontwikkelen met gerichte teamsessies en interventies. In deze blog bespreekt consultant organisatiecultuur en positief leiderschap Marcella Bremer het 3e element Verbinding en samenwerken en geeft ze voorbeelden en oefeningen.
Bijna de helft van de managers (44%) verwacht dat managen op afstand de norm wordt. Een meerderheid van 53 procent van de managers vertrouwt zijn of haar team blindelings. Voor 55 procent van de managers maakt het dan ook niet uit op welke momenten hun teamleden werken, zolang het werk maar op tijd af is. Toch hebben zeven op de tien (71%) managen op afstand nog niet volledig onder de knie.
Een positieve organisatiecultuur bestaat uit vier elementen. Deze vier elementen versterken elkaar. Je kunt ze ontwikkelen met gerichte teamsessies en interventies. In deze blog introduceert consultant organisatiecultuur en positief leiderschap Marcella Bremer het concept Positieve cultuur en geeft ze voorbeelden en oefeningen voor element 1: positief denken en doen.
Hoe kun je als organisatie succesvol worden als je niet gelooft in een traditionele organisatiestructuur met hiërarchie en managementlagen? Dat vroegen de oprichters van Bizzomate zich af toen ze hun IT-bedrijf negen jaar geleden oprichtten. Dankzij de Agile Organization-theorie van McKinsey kozen ze voor het werken met gilden. Hierdoor staat inhoudelijke expertise nu centraal bij het bedrijf.
Voor de bedrijfstop zijn de organisatiedoelstellingen meestal zo klaar als een klontje. Minder helder is vaak hoe deze doelstellingen vertaald worden naar uitvoerbare doelstellingen waar elke medewerker mee aan de slag kan. Senior managers communiceren de visie niet altijd even effectief naar de teams onder hen, waardoor medewerkers en teams richting missen en niet weten aan welk groter doel zij bijdragen.
De coronacrisis vraagt improvisatie en innovatievermogen van mensen in organisaties. Daardoor biedt het een goede gelegenheid om de wendbaarheid van de organisatie te onderzoeken. Dan gaat het niet enkel om de middelen waarmee is ingespeeld op de ontwikkelingen. Belangrijker is het om te kijken naar de effectiviteit van de maatregelen. De bevindingen uit een onderzoek onder HR-professionals.
Na meer dan 30 jaar in de fast lane van HR, vond Sander Nieuwenhuizen het tijd voor een sabbatical. Hij gaf de zware positie van CHRO van Deloitte in Nederland op om zich te bezinnen op een nieuwe toekomst. Mede door de pandemie zette Sander een scherpe koerswijziging in en ging hij analytische psychologie studeren in Zurich. Nu kijkt hij op afstand - maar niet afstandelijk - naar leiderschap in HR. En dat geeft interessante inzichten.
1 op de 3 Nederlandse werknemers vindt dat zijn of haar manager over onvoldoende vaardigheden beschikt om het team op afstand te leiden. En dat terwijl 85% van de Nederlandse werknemers van plan is om (gedeeltelijk) thuis te blijven werken. Op het kunnen creëren van een teamspirit en inspirerend en empathisch leiderschap valt de meeste verbetering te halen.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.