Organisaties worden platter, managementlagen verdwijnen, van medewerkers wordt meer zelfsturing verwacht maar de rol van leidinggevenden blijft onverminderd belangrijk en wordt bovendien steeds complexer en veeleisender.
De wereld verandert snel en organisaties veranderen mee. Dynamiek en heftige ontwikkelingen (‘disrupties’) in markten en producten betekenen snelle groei of juist een forse krimp voor bedrijven. De onvoorspelbaarheid en het verandertempo nemen toe. Dit stelt heel andere eisen aan het leiderschap -en de leiders- van organisaties dan voorheen. ‘Oude leiders’ zijn vaak niet meer in staat om de uitdagingen van nu en straks effectief het hoofd te bieden. Dit betoogt prof. dr. Freek Peters in zijn oratie, getiteld ‘Next Generation 2025 - Besturing en Leiderschap in een Complexe Wereld’, die hij op 25 september houdt aan Tilburg University.
Hoe trotser een werknemer is op zijn of haar CEO, hoe kleiner de kans dat deze werknemer actief op zoek is naar een andere baan. De CEO werkt als ‘bindmiddel’ voor werknemers. Dit blijkt uit analyses van Intelligence Group onder 6.578 respondenten.
De Achmea-groep is na jaren van fusies en overnames hard op weg naar één bedrijfscultuur. ’s Lands grootste verzekeraar zet onder meer in op innovatief sociaal beleid, eigen verantwoordelijkheid van medewerkers en maatschappelijke vraagstukken. “Eenheid krijgen in de coöperatieve beleving, zelfbewustzijn en trots op het bedrijf. Daar is HR enorm belangrijk voor.”
Waarom zouden organisaties zich moeten behelpen met één centrale leider? Netwerkorganisaties als Xerox zijn inmiddels zo complex dat gedeeld leiderschap betere producten en diensten oplevert. Jelle Dijkstra en Paul-Peter Feld beschrijven een model dat past bij onze tijd. “Zelfs de Romeinen pasten het al met succes toe.”
De ambities van Ahold draaien maar om één ding: groei realiseren zowel in als buiten Nederland. Een belangrijke taak voor HR daarbij is het voltooien van de concernbrede organisatieverandering, waarmee ook de HR-businesspartner zijn intrede deed. En dat terwijl concurrent Jumbo eind 2011 onverwacht de tweede marktpartij werd.
De manier waarop bedrijven leiders definiëren verandert. Voorheen draaide het om de hiërarchische positie en persoonlijk succes. Nu willen bedrijven leiders die hun medewerkers kunnen beïnvloeden, als een team presteren en zelf de verantwoordelijkheid nemen voor hun ontwikkeling. Ook meetbare resultaten en digitale technologie vormen de huidige trends binnen organisaties. Dit blijkt uit het Leadership Development rapport van het Top Employers Instituut . Dit onderzoek is gebaseerd op het jaarlijkse wereldwijde HR Best Practices Survey dat wordt uitgevoerd onder ruim 900 bedrijven.
De frequentie en de manier waarop medewerkers feedback ontvangen, verandert. Voorheen werden medewerkers één of twee keer per jaar beoordeeld op hun prestaties tijdens het jaarlijkse of halfjaarlijkse functioneringsgesprek. Tegenwoordig willen medewerkers vaker feedbackmomenten hebben met hun leidinggevende om hun doelen aan te passen en te bespreken hoe zij zichzelf kunnen ontwikkelen. Dit blijkt uit het Leadership Development rapport van het Top Employers Instituut, dat is gebaseerd op het jaarlijkse wereldwijde HR Best Practices Survey dat wordt uitgevoerd onder ruim 900 bedrijven.
De Europese energiemarkt is danig in beweging. Goedkope Duitse stroom en de hoge Europese gasprijs hebben hun impact. Dat raakt ook Nederlandse energiebedrijven als Essent, dat zich de afgelopen jaren in razend tempo opnieuw moest uitvinden. Het blijkt de ideale voedingsbodem voor een nieuw type leiderschap in de organisatie.
The way that we look at leadership is changing. With businesses facing the combined challenges of emerging technologies, newer working practices and increased employee and customer expectations, our approach to identifying and nurturing future leaders needs to evolve.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling