Medewerkers beoordelen de mate waarin leidinggevenden hen op de hoogte houden van wat er speelt in de organisatie gemiddeld met een krappe voldoende: een 5,9. Dit blijkt uit onderzoek van Effectory onder ruim 400.000 medewerkers uit 800 organisaties.
Welke eigenschappen moet een leider bezitten om effectief te zijn? De wijze lessen van managementgoeroe Stephen Covey op een rij.
Het meeste werk in organisaties wordt vandaag de dag door teams verzet. Succesvolle leiders zijn vrijwel altijd mensen die goed in teamverband kunnen werken. Maar wat zijn de basisvoorwaarden voor goedwerkende teams? Waarom zijn sommige teams succesvol en falen andere hopeloos? Hoe kun je een topteam opbouwen?
Zelfsturende organisaties worden door hun medewerkers zeer positief beoordeeld op hun leiderschapsstijl. Leiderschap scoort een 7,5 in organisaties die niet langer over een traditionele managementlaag beschikken. In klassieke top-down organisaties scoort leiderschap een stuk lager, namelijk een 6,9. Hoe maakt u de slag naar zelfsturing met succes? 7 tips uit de praktijk helpen u op weg.
Adviestrajecten komen in vele soorten en maten. Soms is een enkel gesprek voldoende om een vraag van de opdrachtgever te beantwoorden. In het andere uiterste is het probleem vaag en complex en vraagt de oplossing ervan langere tijd. Wat de vraag ook is en welk traject daar ook bij hoort, de adviseur werkt altijd volgens de volgende fasen.
Vriendschappen op het werk werken soms contraproductief. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, staan ze innovatie in de weg. En het druist misschien wat tegen het gevoel in maar soms kun je maar beter niet een al te sterke bedrijfscultuur hebben zo blijkt uit onderzoek van de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit.
Je kunt als werkgever wel zorgen voor goede werkcondities maar motivatie en bevlogenheid komt vooral door mensen aandacht, vertrouwen, ruimte en waardering te geven. Dat weten we natuurlijk al veel langer, maar op enkele organisaties na, hebben we daar nooit invulling aan gegeven. De tijdgeest is gelukkig aan het veranderen en we zien nu prachtige initiatieven die wél uitgaan van en invulling geven aan vertrouwen.
Nederlandse zorginstellingen zijn onvoldoende in staat het hoofd te bieden aan de voortdurende veranderingen die op hen afkomen. Slechts 9 procent van de instellingen heeft het verandervermogen om de turbulentie in de sector om te zetten in betere of efficiëntere zorg. Bijna zeven op de tien (67 procent) hebben dat niet. Dat kan niet anders dan effect hebben op de kwaliteit van de geboden zorg. Het gebrek aan verandercapaciteit vormt daarnaast een bedreiging voor de continuïteit van veel instellingen op de lange termijn.
Het management van de Best Workplaces excelleert in het geven van oprechte persoonlijke aandacht op de werkvloer. Maar dat niet alleen, ze betrekken hun medewerkers ook bij het nemen van beslissingen die invloed hebben op het werk en de werkomgeving. Dit blijkt uit de resultaten van het Best Workplaces onderzoek 2016 van Great Place to Work® onder ruim 29.000 respondenten.
Door hun internationale werkervaring kunnen buitenlandse leiders beter bruggen slaan in multiculturele teams dan lokale leiders. Managers uit het land zelf kunnen deze vaardigheid ook leren wanneer ze leiding gaan geven aan een multicultureel team, al duurt het dan wel wat langer voordat ze net zo effectief worden. Dit ontdekte Katja Raithel van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) in haar promotieonderzoek.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling