Het succes van een organisatie is niet afhankelijk van een CEO. Een goede CEO kan een organisatie helpen groeien en weet de juiste mensen te vinden, binden en ontwikkelen. Er zit veel potentie achter het goed inzetten van de krachten van de diversiteit aan mensen. Aan de andere kant zitten er risico’s aan het niet goed inzetten van organisatiekrachten.
Organisatiecultuur is een veelbesproken onderwerp. De quote 'Culture eats strategy for breakfast' is vaak aanwezig bij presentaties over het runnen van een organisatie. Een prachtige klinkende quote, maar wat is organisatiecultuur eigenlijk? Klantvriendelijkheid, humor, managementstijl of vriendschap? Momenteel is cultuur vooral een containerbegrip waarin alle zachte kanten van een organisatie worden gestopt. Maar zijn hier ook zakelijke eigenschappen aan te koppelen?
Werkend Nederland is tevreden over zijn of haar direct leidinggevende. De leidinggevende speelt een belangrijke rol in de werktevredenheid van medewerkers, een belangrijkere rol zelfs dan die van collega’s.
Draagt de aanstelling van een Chief Diversity Officer (CDO) bij aan het verhogen van de diversiteit binnen organisaties? Deze vraag stond centraal op de Diversity Summit in Rotterdam, waar voor het eerst werkgevers, werknemers en vertegenwoordigers van de doelgroep bijeenkwamen om de stand van zaken op het gebied van diversiteit en inclusie in het bedrijfsleven te bespreken.
Weg met de Leadership-cultus en de aandelenmarkten. Wie eenzijdig stuurt op cijfers is niet goed bezig. Human Resources? Verschrikkelijk! De befaamde Canadese managementwetenschapper Henry Mintzberg schopt graag tegen allerlei heilige huisjes. In de aanloop naar zijn komst naar Nederland had HR Strategie een exclusief gesprek met hem.
De zelforganisatiehype lijkt alweer over zijn hoogtepunt te zijn. Lijkt, want veel organisaties hebben deze werkwijze inmiddels geïncorporeerd en zo het nieuwe normaal gevonden. Ze zijn overgegaan naar een ‘nieuwe’ alledaagse routine, vaak voorzien van een label dat niet meer de vorm (zelforganisatie) maar het doel benoemt (‘klant centraal’ of ‘de vitale organisatie’).
Salesforce mag zich net als in 2017 de nummer 1 werkgever van de wereld noemen. Dat maakt Great Place to Work bekend. Een World’s Best Workplace is een organisatie die in meer dan vijf landen erkend is als goede werkgever vanuit het perspectief van de medewerker (gemeten door 58 stellingen over de mate van vertrouwen, trots en plezier) en vanuit het perspectief van de organisatie (analyse van het werkgeversbeleid op basis van negen thema’s).
In aanloop naar zijn komst naar Nederland ging de redactie van HR Strategie in gesprek met managementgoeroe Henry Mintzberg over een aantal actuele organisatievragen. Wat kunnen we leren van familiebedrijven? Hoe kunnen we grote bedrijven zo organiseren dat we ons niet alleen laten leiden door wat de aandeelhouders drijft?
Het is niet te geloven, maar ik hoor nog steeds dat in organisaties ‘coachend leiderschap’ gepredikt wordt. Zelfs door HR-afdelingen, terwijl die toch als eerste zouden moeten inzien wat een rabiate onzin het is. Een leider kan helemaal niet coachen, nooit. Dat heeft niks met de kwaliteiten van de leider of de manager te maken, maar met de grondbeginselen van coaching.
Het vaak geclaimde voordeel van thuiswerken, namelijk dat de bevlogenheid toeneemt vanwege grotere autonomie, is er niet bij thuiswerkende ambtenaren. Ook denken top managers te rooskleurig over de ervaringen van medewerkers. Dit vormt een potentieel gevaar bij het implementeren van innovaties. Dat stelt bestuurskundige Hanna de Vries in haar proefschrift over telewerken in de publieke sector en de gevolgen daarvan.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling