Managers in Nederland bezitten grotendeels de kwaliteiten om organisaties succesvol te leiden in tijden van een crisis zo blijkt uit onderzoek van trainingsbureau Direction uit Hilversum. Recente publicaties van Harvard, Universiteit Leiden en MIT beschrijven drie belangrijke kwaliteiten om organisaties succesvol door een crisis te leiden: Besluitvaardig zijn, Focus houden en de Dialoog voeren.
Beste Joost, Man man, wat was ik blij; twee weken geleden werd KPN door Equileap uitgeroepen tot het meest gendergelijke bedrijf van Nederland. ‘Mooi’ dacht ik, ‘Joost weet dus ècht hoe het moet, 30% vrouwen in de RvB en RvC, top!’ Tot ik gisteren de column van Sophie van Gool (Salaristijger) in de Volkskrant las.
Thuiswerken is – waar mogelijk - de norm en een groot deel van werkend Nederlands is ervaringsdeskundige. Toch is het op afstand werken van collega’s en leidinggevenden nog lang geen abc’tje: we leren terwijl we aan het doen zijn. Thuiswerkers en thuiswerkende leidinggevenden moeten samen verder aan de slag om thuiswerken echt werkend te krijgen.
De coronacrisis heeft de rol van leidinggevenden veranderd. Zo zijn de rollen van de leidende en de organiserende manager afgenomen met 6 en 7 procent. Rollen waar meer focus op gekomen zijn: de coachende en de ondernemende manager. Respectievelijk zijn deze toegenomen met 3 en 16 procent.
Bedrijven met meer genderdiversiteit in leidinggevende functies en bij promoties, en met meer vrouwen in hoog betaalde en inkomsten genererende functies, zorgen voor een positievere ervaring voor alle werknemers in hun hele organisatie. Bovendien worden bedrijven met leiderschapsstructuren die diversiteit ondersteunen, zoals het hebben van een Chief Diversity Officer, door werknemers als inclusiever ervaren.
De coronacrisis doet meer dan voorheen een beroep op het inlevingsvermogen en de communicatieve vaardigheden van leiders. Op deze belangrijke werkgelukdriverspresteren onze leiders echter onder verwachting. De communicatie (53% tevreden), de empathie (55% tevreden) en ook het vertrouwen (58% tevreden) en de hulpvaardigheid (61% tevreden) die ze aan de dag leggen, laten nog veel te wensen over.
De coronacrisis is van grote invloed op de wijze waarop bedrijven wereldwijd omgaan met hun werknemers en de maatschappij. Het uitbreken van Covid-19 heeft een groot aantal ondernemingen ertoe aangezet om meer aandacht te besteden aan hun werknemers en de rol die de onderneming in de samenleving zouden moeten vervullen. Dit blijkt uit de wereldwijde CEO Outlook van KPMG; een onderzoek onder ruim 1.800 CEO’s.
De afgelopen online-periode heb je ongetwijfeld ervaren hoe lastig het is om dat goede teamgevoel te behouden of verder uit te bouwen. Wij als teamcoaches hebben natuurlijk ons uiterste best gedaan om een bijdrage te leveren hierin. Toch heb ik het veelal ervaren als een soort van ‘Silent Disco.’ Het werkt heus wel een beetje, mensen gaan ook nog wel dansen, maar de echte onderlinge verbinding is minder. Iedereen zit toch een beetje naar zijn eigen muziek te luisteren en zijn eigen dansje te doen.
Weet u hoe u een slechte manager herkent? Vrij eenvoudig: die klaagt voortdurend dat hij of zij het zo druk heeft. Waarom maakt klagen over drukte iemand tot slechte manager? Weer vrij eenvoudig: vraag uzelf af wat drukte is. Maar niet te vroeg juichen, dit is niet het zoveelste bash-the-manager stukje. In deze column ligt HR op het hakblok. Maar je kunt verschil maken. Door de hefboom te vinden.
56% van de thuiswerkers geeft aan na de maatregelen thuis te willen blijven werken. Opvallend is wel dat de antwoorden over thuiswerken een stuk genuanceerder zijn dan 3 maanden geleden zo blijkt uit doorlopendonderzoek door Fit-to-Position onder 2000 medewerkers, leidinggevenden, HR-medewerkers en HR-managers.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling