Van de werknemers die de afgelopen twee jaar hebben thuisgewerkt, wil 92% meer zeggenschap over de werkplek. Dat blijkt uit een onderzoek van de FNV onder haar leden.
De vraag naar kantoorruimtes is zó groot dat er sprake is van een ‘boeggolf’ zo blijkt uit de Market Outlook 2022 van CBRE Nederland. In nog geen twee jaar steeg het aantal zoekvragen met maar liefst 52 procent. Het aantal bedrijven dat naar geschikte kantoorruimte zoekt en al in onderhandeling is, ligt nu zelfs 139 procent hoger dan negen maanden geleden. “Na een lange periode van onderzoeken en vooruitschuiven, zijn bedrijven nu klaar om knopen door te hakken.”
Op 1 januari 2023 moeten kantoren in Nederland energielabel C of hoger hebben. Met nog minder dan een jaar te gaan, voldoet 43% van de 60 miljoen vierkante meter kantoorruimte hier nog niet aan. Deze verplichting voerde de overheid in 2016 in. De eigenaren van deze kantoren riskeren nu een boete of zelfs een sluiting. Om dit vergroeningsdoel te halen, moeten vastgoedeigenaren snel in actie komen. 'Het simpelweg aanvragen van een label is voor een derde van de achterblijvers al voldoende'
Vandaag is het Blue Monday. En ook nog een (gedeelde) lockdown. Dit stelt werkgevers voor een behoorlijke uitdaging om hun medewerkers gemotiveerd en blij te houden. Want fysieke ontmoetingen zijn juist cruciaal zo blijkt uit diverse ondezoeken. Je collega’s face-to-face zien zorgt voor een betere onderlinge band en vermindert het gevoel van sociale isolatie. Effectory deed daarom onderzoek naar de behoeften die medewerkers hebben om zich te kunnen ontspannen in deze uitdagende tijd, zodat het Blue Monday-virus geen vat krijgt op je medewerkers.
Uit het Facilitair Duurzaamheidsonderzoek 2021 van VFM blijkt dat 1 op de 3 facilitaire aanbieders een Duurzaamheidsmanager of -afdeling heeft. Een relatief nieuwe functie. Wat houdt de functie van Duurzaamheidsmanager in en hoe ziet een dag eruit? Naar aanleiding van het 'Facilitair Duurzaamheidsonderzoek 2021' ging VFM in gesprek over duurzaamheid met enkele facilitaire aanbieders. In dit interview geeft Marloes van der Have, Manager Corporate Social Responsibility bij Sodexo, een inkijkje in haar functie.
Als het aan het kabinet ligt moeten grote werkgevers de CO2-uitstoot van het woon-werkverkeer en zakenreizen van werknemers gaan bijhouden. Dit om de klimaatdoelen te halen. Werkgevers vrezen voor extra lastendruk zo bericht Het FD.
Het kantoor moet bij hybride werken worden afgestemd op de werkzaamheden van dat moment. Dat roept vragen op! Moeten we in onze organisatie allemaal hybride werken of zijn er uitzonderingen? Bedrijven veranderen hun werkplekconcepten! Wat is een goede (werkplek-)inrichting? En welke motivaties spelen daarbij een rol?
De ingebruikname van kantoorruimte in 2021 is uitgekomen op 1.040.000 m2. Dit is een stijging van 9% ten opzichte van 2020, het jaar waarin de kantooropname als gevolg van de COVID-pandemie daalde en de functie van het kantoor als werkplek onder vuur lag. Tegen de initiële verwachtingen van 2020 in, zijn kantoorgebruikers inmiddels volop bezig met verhuizingen en oriëntatie op nieuwe kantoorruimte.
Zo’n 70 procent van de Nederlandse werknemers heeft een werkplek die nog altijd niet goed is toegerust op werken vanuit huis. Nu thuiswerken sinds eind november weer de norm is, is het digitale thuiswerkverkeer met een derde toegenomen. Toch zitten nog altijd veel werknemers dagelijks zonder bureaustoel, tweede scherm of fatsoenlijk bureau. Ook ondervindt een deel technische problemen bij het thuiswerken, bijvoorbeeld door een haperende verbinding.
De algoritmes die werkgevers inzetten om mensen te werven en te selecteren kunnen discriminatie veroorzaken. Als dit het geval is, overtreden werkgevers de wet. Ze kunnen de verantwoordelijkheid hiervoor niet afschuiven op het algoritme of de softwareleverancier. Dit blijkt uit een nieuwe publicatie van het College voor de Rechten van de Mens over het gebruik van algoritmes bij werving en selectie in relatie tot de gelijkebehandelingswetgeving.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling