Onlangs is Miss Etam verkozen tot Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2012. De verkiezing vindt plaats sinds 2007 en werd dit jaar gedaan op basis van onderzoek onder ruim 2.800 consumenten. Uit dit onderzoek bleek ook dat de klantvriendelijkheid in 2012 gedaald is.
In de literatuur worden vier soorten factoren genoemd die de huisvestingskeuze beïnvloeden: push-, pull-, keep- en objectionfactoren. In FMM Magazine bespreken Theo van der Voordt, Hilde Remøy (TU Delft) en Tim Hendrikx (MOOI lost op) de belangrijkste push- en pullfactoren.
Duurzaamheid en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen staan weliswaar al een tijd volop in de belangstelling maar staan nog te ver af van het individu', stelt René Stevens (algemeen directeur van ATELIER V real estate B.V. uit Amersfoort) in FMM 185. Is het voor een medewerker voldoende om te kunnen zeggen dat hij in een duurzaam gebouw werkt? Belangrijker is of de medewerker zich duurzaam gedraagt in het gebouw. Facility management is bij uitstek een aanjager van het MVO-beleid omdat medewerkers er dagelijks mee in aanraking komen.
Bijna tweederde van de Europese medewerkers werkt vaker of minder vaak thuis. Slechts 18 procent van de werkgevers hanteert hierbij een formeel beleid zo blijkt uit onderzoek van Iron Mountain.
Nederlandse werknemers kennen weinig taboes op de werkvloer. Onderwerpen als het salaris, uitkomsten van het beoordelingsgesprek en ongepast gedrag van een collega zijn allemaal gewoon bespreekbaar onder collega’s zo blijkt uit onderzoek van NationaleVacaturebank onder ruim 1.000 respondenten naar de grenzen op de Nederlandse werkvloer. Het enige wat men niet deelt zijn hun slaapkamergeheimen, aldus de helft van de werknemers.
Nederlanders blijken een papierloos kantoor een veel aantrekkelijker vooruitzicht te vinden dan de Duitsers. Zo’n 75 procent van de Nederlandse werkenden lijkt het een prettig idee om een werkomgeving te hebben waarin het gebruik van papier zoveel mogelijk verminderd is. Bij de Duitsers is dat iets meer dan de helft (57 procent).
Wat moeten we doen om de prestaties van onze medewerkers te verbeteren? Hoe verlagen we het verloop onder high potentials? Hoe verhogen we de klanttevredenheid via de medewerker? Zomaar drie grote vragen die iedere HR-professional bezighoudt. Volgens data-analist Irma Doze hebben veel organisaties de informatie om deze vragen te beantwoorden al in huis.
HRM staat op het punt te verdwijnen. Dit is de portee van The Maintenance Crew For The Human Machinery, het proefschrift waarmee Ben Ligteringen aan de Radboud Universiteit van Nijmegen promoveerde. Het vak is volgens Ligteringen sterk uitgekleed.
Het Nieuwe Werken wordt te eenzijdig opgepakt waardoor kansen blijven liggen. Met name voor werknemers die in de 24-uurs economie werken en bijvoorbeeld machines bedienen. Zij hebben niets aan thuiswerken of flexibele werktijden. Betekent dit dat Werken Naar Wens voor werknemers in de 24-uurs economie onhaalbaar is? Volgens Alex van Wezel van De Roostermakers niet.
e-HRM wordt bij organisaties vaak ingevoerd vanwege efficiency en kostenbesparing. Daarmee wordt e-HRM als tool echter schromelijk tekort gedaan. Want e-HRM is ook prima geschikt om de afstand tussen directie en medewerkers te verkleinen en om commitment te vergroten binnen een organisatie. Maar bovenal is e-HRM voor de medewerkers fun.