Continue innovatie en andere business modellen, robotica en machine learning, slimme feedbackloops en big data… De ontwrichting door digitale technologie dringt onmiskenbaar door tot in de haarvaten van ieder bedrijf. De voorspelling is dat alleen de zogenaamde ‘digital masters’ overleven. Welke rol kan HR spelen in de begeleiding van deze transformatie of wordt zij wellicht zelf overbodig?
Werkplekken worden mobieler, zijn beter te personaliseren en worden veelzijdiger door de diversiteit aan apparaten. Een moderne werkplekstrategie kan zorgen voor meer productiviteit en geldbesparing. Daarnaast heeft het een positieve uitwerking op je imago als werkgever.
Werknemers die hun werktijden flexibel kunnen indelen, die invloed hebben op de tijd die ze werken, voelen zich beter en zijn gemotiveerder voor hun werk. Dat blijkt uit onderzoek waarop arbeids- en organisatiepsycholoog Hylco Nijp van de Radboud Universiteit op 12 december promoveert.
De meeste HR-afdelingen kunnen de overvloed aan sollicitaties en wisselende personeelsdossiers niet aan zo blijkt uit onderzoek van Iron Mountain. Dat is een groot bedrijfsrisico, want deze dossiers bevatten Persoonlijk Herleidbare Informatie (PHI). En met PHI wordt makkelijk inbreuk gemaakt op het ´recht om vergeten te worden´, als het beheer ervan niet volledig op orde is.
We staan aan het begin van een industriële revolutie waarop door zowel bedrijven, overheden en werknemers onvoldoende wordt ingespeeld. "Bijna tweederde van de Nederlandse werknemers geeft aan op dit moment niets tot heel weinig te leren tijdens hun werk," aldus prof. dr. Nick van Dam.
Komt de flexibiliteit van het Nieuwe Werken alleen individuele medewerkers ten goede of is het ook goed voor het bedrijf als geheel? Goed scorende bedrijven worden vaak ook geleid door managers die hun werknemers vertrouwen met zelfstandig werken en managers die van fouten durven te leren.
De gevolgen van robots en hypermoderne technologie voor de werkvloer zijn ingrijpend. Bedrijven, kennisinstellingen en onderwijs moeten hun krachten bundelen en vaart maken met het ontwikkelen van een nieuwe generatie werknemers. Maar hoe doe je dat, een omslag maken van traditioneel personeelsmanagement naar Smart HRM?
De toekomst van organisaties hangt af van Big Data, aldus Emile Aarts, rector magnificus van de Tilburg University. In een interview met Management Team vertelt de rector magnificus over de typen toepassingen die hij als kansrijk ziet.
Groei realiseren door de klant als uitgangspunt te nemen, dat kost geld. Het is dus belangrijk aandacht voor klanten terug te verdienen, of te vatten in een kpi. Maar hoe doe je dat? Samen met de Hotelschool Den Haag onderzocht Femke Lans, Oprichter van Dear Customer, het. Wat bleek: acht factoren maken dat mensen loyaal zijn aan een merk, ergens vaker terugkomen, er meer geld uitgeven en hun ervaring delen met vrienden en familie.
Leidinggevenden moeten hun medewerkers optimaal ondersteunen zodat ze overeind blijven in tijden van snelle verandering. Maar wie ondersteunt de leidinggevende? Een serie tips over de wijze waarop HR de manager kan helpen om zijn rol in de flexibiliserende organisatie te pakken.