De impact van robotisering is bij lange na niet zo groot als diverse onderzoeken doen laten geloven. Wanneer je wat dieper naar de aard van de verdwijnende beroepen kijkt, kom je tot de conclusie dat de eerder geschetste rampscenario’s niet heel waarschijnlijk zijn aldus Peter Koelewijn van de NationaleBeroepengids.
Door technologie verandert de missie van de servicedesk sterk. Technologie is een belangrijke business enabler geworden. Dit legt druk op de servicedesk om sneller, flexibeler en proactiever te reageren op de wensen van individuele gebruikers en de organisatie als totaal.
Deze vijf banen in de sectoren IT, Logistics & Supply Chain, Marketing & Sales, Engineering en Finance zijn groeiende vanwege externe factoren zoals schaarste aan talent, nieuwe technologieën en complexiteit van de functie zo meldt recruitmentorganisatie Hays.
In Frankrijk is een nieuw wetsartikel in werking getreden, waarin staat dat werknemers het recht hebben om helemaal offline te zijn in hun privétijd. Frankrijk is het eerste land dat dat wil afdwingen zo meldt de NOS.
Flexibilisering, nieuwe generaties op de werkvloer, technologische innovaties, gecombineerd met een aantrekkende economie... Welke HR-gerelateerde trends hebben directe impact op de werkplek?
Maar liefst 67 procent van de directieleden van beursgenoteerde bedrijven wereldwijd denkt dat technologie de komende vijf jaar meer toegevoegde waarde zal leveren dan menselijke arbeid. En 44 procent van de directieleden denkt dat automatisering, robots en artificiële intelligentie (AI) de rol van werknemers zelfs 'grotendeels irrelevant' zal maken.
Voor 93 procent van de medewerkers is een deels besloten werkplek het meest ideaal om zich te kunnen concentreren. Voor 89 procent is dit bovendien de meest productieve plek om te werken.
Door de langzaam terugkerende krapte op de arbeidsmarkt kunnen werkgevers maar beter zorgen voor goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Ook belangrijk is het op orde krijgen van de uitdagingen rondom de zzp-economie met oog op die arbeidskrapte. Maar er is meer: 2017 wordt ook het jaar van een beter huwelijk tussen HR en IT. Andy Verstelle en Marcel de Brauwer, de oprichters van HR2day, signaleren een vijftal trends.
Het talentlandschap verandert – en snel ook. Alleen als HR een marketing mindset aanneemt, en de werknemerservaring opnieuw wordt vormgegeven, kan de IT-industrie blijven bloeien. Het zijn namelijk juist de medewerkers die het verschil kunnen maken. De IT-sector richt zich op het verlenen van diensten, die worden verleend door mensen. De werknemerservaring is dan ook belangrijk voor de groei van een bedrijf.
Wanneer een bedrijf moet bezuinigen, geven werkgevers de voorkeur aan bezuinigen op mobiliteit, blijkt uit onderzoek van adviesbureau Human Capital Group. Besparen op mobiliteit en huisvesting kan eenvoudig gerealiseerd worden door over te stappen op ‘Het Nieuwe Werken'. Maar is dit wel zo ideaal voor de werknemer?
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling