Steeds meer mensen werken in een 'activiteitgerelateerde' werkomgeving, waar ze geen vaste plek hebben, maar flexibel gebruik kunnen maken van verschillende soorten plekken. Het is een prima concept, maar de uitvoering laat helaas vaak te wensen over. Dit blijkt uit twee wetenschappelijke studies die onlangs werden gepubliceerd in het Journal of Environmental Psychology, als onderdeel van het promotieonderzoek 'De psychologie van de flexplek' van Jan Gerard Hoendervanger, senior onderzoeker bij het Kenniscentrum NoorderRuimte van de Hanzehogeschool Groningen en hogeschooldocent bij het Instituut voor Bedrijfskunde.
In de publieke sector wordt steeds vaker geëxperimenteerd en op bescheiden schaal gewerkt met artificiële intelligentie (AI), bijvoorbeeld op het gebied van mobiliteit en gezondheid. Om dat op een eerlijke en verantwoorde manier te doen, is het noodzakelijk dat de AI-technologie die gebruikt wordt transparant en toetsbaar is. TNO en het CBS slaan de handen ineen om via een Partnership for Trusted AI een transparant, eerlijk en toetsbaar gebruik van AI in de publieke sector te stimuleren, met aandacht voor ethische, juridische en organisatorische randvoorwaarden.
Boetes opgelegd op basis van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) zijn onder voorwaarden verzekerbaar. Nederland is daarmee een van de weinige landen in Europa waar dit mogelijk is.
Het Nederlands recht is niet klaar voor de negatieve gevolgen van big data voor de maatschappij zo meldt Computable naar aanleiding van onderzoek van Tilburg Institute for Law, Technology en Society (TILT).
Facility managers spelen een cruciale rol bij de verduurzaming van de gebouwde omgeving en het realiseren van de klimaatdoelen en ze willen die rol ook pakken. Zo bleek bij het FMN voorjaarscongres ‘Connect XL: Op weg naar Parijs – de rol van facility managers in onze klimaatopgave’ dat FMN samen met CFP Green Buildings organiseerde.
De steeds grotere rol voor technologie en complexere vraagstukken vereisen een andere manier van (samen) werken. Eén van de oplossingen is starten met agile werken. Ondersteunende diensten als FM, HR en IT ervaren echter dagelijks dat agile werkende teams andere faciliteiten en ondersteuning vragen en dat de veranderende wensen in veel gevallen niet matchen met het huidige beleid of concept. Enkele inzichten uit de praktijk.
Op donderdag 16 mei 2019 vond de 4e editie van het Nationaal HR Analytics Congres plaats. Hoe kun je waarde creëren met datagedreven HR? Die vraag staat centraal. Een vraag die bij veel HR-professionals speelt zo blijkt, want dit jaar telt het event maar liefst 200 bezoekers.
Ajax stond bijna in de finale van de Champions League. Bijna niemand hield dit succes voor mogelijk in het internationale voetbal dat geregeerd wordt door het grote geld. Ajax heeft geen suikeroom uit een oliestaat, maar is met relatief beperkte middelen de grootste Europese clubs de baas. Welke lessen kunnen andere organisaties leren uit deze internationale zegereeks?
De focus op de klant wordt steeds belangrijker voor FM. Het staat op plek 2 in de top 10 trends van het tweejaarlijkse onderzoek van Twynstra Gudde en Facility Management Nederland (FMN). De toenemende focus brengt uitdagingen met zich mee. De grootste is inzicht, de wens van de klant inzichtelijk maken en deze voorspellen. Ook betrokkenheid scoort hoog, medewerkers in de facilitaire organisatie klantgerichter laten denken. Evenals verwachtingsmanagement, het communiceren van de (on)mogelijkheden van de dienstverlening.
Waar velen bang zijn dat robots hun werk overnemen, zijn sommige werknemers juist blij met hun komst. Zoals in de 16 vooruitstrevende fabrieken die McKinsey in samenwerking met de World Economic Forum (WEF) als lichtende voorbeelden heeft geïdentificeerd.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.