Bijna vier vijfde (79,3 procent) van de organisaties is het erover eens dat thuiswerken tijdens de pandemie een uitdaging was voor medewerkers. Connectiviteit en werkplek-issues zoals bandbreedte, isolement en gebrek aan een vaste werkplek hebben bijgedragen aan dat gevoel. Organisaties moeten nu alle aspecten van hun werkplekstrategie in beschouwing nemen om de medewerkerservaring te optimaliseren: dat zijn onder meer cultuur, technologie en locatie.
Als een van de grootste voordelen van thuiswerken wordt genoemd dat men zich beter kan concentreren. Dat betekent eigenlijk dat het kantoor daarin dus tekortschiet. Werk aan de winkel om werknemers te helpen zich meer te kunnen focussen op de werkvloer. Dit zal in de toekomst nog meer nodig zijn door de hybride vorm van fysiek en digitaal samenwerken. Collega’s thuis en op kantoor gaan meer met elkaar bellen en videovergaderen in kleine groepjes. Dat vraagt om meer kleine afsluitbare vergaderruimtes en focus rooms, zodat niemand elkaar stoort op werkvloer.
Sinds de corona-uitbraak zijn er vier typen remote werkers te onderscheiden: Hybrid Henry, Mobile Molly, Desktop Dora en Frontline Fred. Wat zijn de onderlinge verschillen en hoe werken zij optimaal?
Ruim 80 procent van de Nederlandse werknemers wil na de corona-pandemie niet volledig terugkeren naar werken vanuit kantoor, een percentage dat overeenkomt met het wereldwijde gemiddelde. Dit ondanks dat een kwart van de werknemers uit ons land ook aangeeft dat het afgezonderd zijn van het team de grootste belemmering vormde voor de productiviteit de afgelopen periode.
Voor veel organisaties geldt dat thuiswerken een permanent onderdeel wordt van de bedrijfsstrategie. Mede hierdoor onderzoeken bedrijven de mogelijkheid om kosten te besparen door de omvang van hun kantoorruimte terug te brengen. Maar besparen op vierkante meters zonder te investeren in een hybride werkplekstrategie heeft negatieve effecten op het ‘sociaal kapitaal’ van een organisatie.
Thuiswerken als gevolg van corona heeft een negatieve op medewerkers zonder gezin of partner. Alleenstaanden gaven hun werkgeluk vóór corona een 7,4 en dit is in juni gedaald naar een 6,9, een significant verschil. Medewerkers met een partner en medewerkers met kinderen beoordelen hun werkgeluk nagenoeg hetzelfde voor en tijdens corona.
Talent Management tools hebben het vorige decennium voor een samensmelting van losse disciplines gezorgd binnen HR. De volgende stap is het koppelen van de interne recruitment functie voor doorstroom, ook wel interne mobiliteit, in een Talent Marketplace.
Ongeveer de helft van de werknemers wil graag (weer) naar kantoor: 48% is het er mee eens of helemaal mee eens om weer op de werkvloer te verschijnen. Maar onder werknemers die ver - meer dan 30 km - moeten reizen is dit enthousiasme een stuk minder groot (38%). Van de werkende Nederlanders verwacht driekwart deze maand meerdere dagen naar kantoor te gaan.
Investeringen stimuleren, een wendbare arbeidsmarkt en ondersteuning van ondernemers om hun bedrijf weer productiever te maken. MKB-Nederland onderschrijft van harte de maatregelen die het Nederlands Comité voor Ondernemerschap aanbeveelt om het midden- en kleinbedrijf door en uit de crisis te helpen en zijn rol als banenmotor te blijven waarmaken.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.