Hoe gaat werkend Nederland om met het thuiswerken? Dat heeft Microsoft onderzocht in het WorkReworked-onderzoek. Het vandaag gepubliceerde rapport brengt nieuwe inzichten van medewerkers en managers hoe zij het werken op afstand ervaren.
Ook na corona kunnen medewerkers van ING ongeveer de helft van hun werkn vanuit huis verrichten. Dat is de verwachting van Steven van Rijswijk, CEO van ING Group. "Het is duidelijk dat er een andere balans zal zijn dan voor corona," schetst hij de toekomst voor zijn personeel.
De NFC Index Werkomgeving laat zien dat de productiviteitsperceptie en de beleving van de werkomgeving vorig jaar gedaald zijn, maar over de laatste vier jaar stabiel zijn gebleven. Ook is de gemiddelde piekbezetting van de werkplek in 2019 pre-covid gedaald. Dit zijn kernconclusies van de NFC Index ® Werkomgeving 2019 die donderdag 26 november 2020 is gepresenteerd.
Als alle werknemers die dat kunnen, ook na de coronacrisis een dag extra vanuit huis gaan werken, kan dat op lange termijn leiden tot extra kosten voor hun werkgevers. Deze kosten hangen samen met de effecten van minder samenwerken, een minder grote betrokkenheid bij de organisatie en isolatie en stress. De kosten kunnen oplopen van 375 miljoen tot anderhalf miljard euro.
VodafoneZiggo heeft naar eigen zeggen vorig jaar als eerste organisatie van Nederland een hybride beleid ontwikkeld voor de lange termijn, waarbij thuiswerken op gelijke voet staat met werken op kantoor. Iedereen die wil, mag de helft van de tijd thuis werken; ook als alles weer normaal wordt. Het beleid is nadrukkelijk bedoeld voor alle kantoormedewerkers, onafhankelijk van positie of functie. Volgens de organisatie zijn twee veranderingen noodzakelijk om het nieuwe beleid tot een succes te maken.
Door de noodzaak om te veranderen staan Nederlandse bedrijven aan vooravond van ongekende innovaties in workflows en op de werkplek. Nederlandse leidinggevenden vinden deze aankomende veranderingen ingrijpender dan de veranderingen aan het begin van pandemie. Meerderheid Nederlandse werknemers verwacht spanning tussen belang bedrijfscontinuïteit en veilige terugkeer naar de werkplek.
Het zogenaamde 'hub-and-spoke-model heeft meerdere voordelen aldus Ed Bouterse, Head of Workthere Europe, en Ellen Waals, Head of Agency bij Savills in Nederland. Maar wat houdt het precies in en wat betekent het voor werknemers? 'Je kunt verschillende concepten, locaties en kantoorgroottes uitproberen en meten hoe werknemers hierop reageren en hoeveel gebruik ze ervan maken.'
Nederland is al een stap verder is in de digitaliseringsslag van HR-processen dan de meeste Europese landen. Bijna de helft (47%) van de Nederlandse werkgevers vindt dat zij al veel hebben bereikt. Alleen Polen (54%) en Spanje (51%) scoren iets hoger. Oostenrijk blijft nog behoorlijk achter met slechts een kwart van de werkgevers die aangeeft dat de processen voldoende zijn gedigitaliseerd.
Maar liefst 89% van de HR-professionals zegt dat ze werknemers hebben toegestaan om tijdens de pandemie thuis te werken, en 77% zegt van plan te zijn om dit ook te blijven doen wanneer er geen risico meer is op besmetting. Daarmee lijkt thuiswerken de nieuwe norm, ook na de pandemie.
In een brief aan de bedrijven en werknemers in Nederland, doet de Stichting van de Arbeid een dringende oproep om thuis te werken tenzij dit echt niet kan. Dit met het doel het aantal contacten en verplaatsingen tot een minimum te beperken. Indien thuiswerken niet mogelijk is, acht de Stichting het van groot belang dat veiligheidsmaatregelen strikt in acht worden genomen en worden vastgelegd.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.