Hoera, het thuiswerkadvies is komen te vervallen. We mogen weer naar kantoor. Althans voor de helft van de werkweek. Grote werkgevers zijn echter nog terughoudend zo blijkt uit een rondgang van BNR. Ze gebruiken de zomer om te experimenteren.
Gezonde en veilige arbeidsomstandigheden voor alle medewerkers zijn geen vanzelfsprekendheid. Daarom is een actuele Risico-Inventarisatie & -Evaluatie ook zo belangrijk: die brengt de risico’s van iedere functie helder in beeld en vormt daarmee een goede basis voor je arbobeleid. Elke organisatie moet een RI&E met bijbehorend plan van aanpak hebben. En up-to-date houden. Hoe doe je dat en wat zijn daarvoor de natuurlijke momenten?
Het thuiswerkadvies vervalt. De 1,5 maatregel niet, dus kunnen we niet met z’n allen direct naar kantoor. Hoe kun je dan het beste gemengd vergaderen met enkele collega’s thuis en enkelen op kantoor?
Bijna de helft van de Nederlanders (45%) doet minstens 6 uur per werkdag beeldschermwerk. Van de mensen die thuiswerken tijdens COVID-19 zit zelfs 89% langer dan 6 uur per dag achter een beeldscherm. Van deze thuiswerkers neemt slechts 36% regelmatig een (korte) pauze. Dit en meer blijkt uit de factsheet Beeldschermwerk van TNO zo bericht Arboportaal.
Niet denken in problemen maar in oplossingen. Dat is het adagium geworden van de Big Tech, grote techbedrijven die net als zoveel ondernemingen getroffen zijn door de coronapandemie. Volgens Alexander Westerdahl van Spotify heeft de coronacrisis zijn bedrijf en HR in het algemeen echter een enorme boost gegeven.
De kosten van de facilitaire dienstverlening blijven vrijwel gelijk op € 487,90 per verhuurbare vierkante meter (vvo) exclusief btw. Het coronajaar 2020 neemt een bijzondere plek in binnen de facilitaire dienstverlening. De kantoren gingen dicht, thuiswerken werd de norm. Echter, de gevolgen voor de index zijn – net als tijdens de financiële crisis – niet direct zichtbaar. De index laat onderliggend enkele schommelingen zien maar blijft op zijn plaats. De verwachting is dat er de komende jaren een blijvende impact zichtbaar zal worden.
Begin dit jaar vroegen vakbonden en werkgever de mening van rijkmedewerkers over hybride werken. Ruim 10.000 rijksmedewerkers vulden de vragenlijst in. Een van de meest genoemde zaken waar de organisatie voor moet zorgen om hybride werken mogelijk te maken zijn hybride vergadermogelijkheden (combinatie digitaal en fysiek). De rapportage ligt nu op tafel bij het overleg tussen werkgever en vakbonden.
Steeds meer bedrijven en werknemers zien de voordelen van hybride werken in, waaronder minder CO2-uitstoot, flexibiliteit, hogere productiviteit, minder reistijd én meer ontspannen, buiten de spits, reizen. Landelijk mobiliteitsplatform Zo Werkt Het; biedt organisaties vanaf vandaag de mogelijkheid om een plan te maken waarmee hybride werken behouden wordt binnen het bedrijf.
Nu de samenleving langzaam maar zeker weer wat opent, kunnen we in datzelfde tempo ook ons ‘oude leven’ weer oppakken. Desalniettemin blijven er vanwege de coronapandemie genoeg vragen voor werkgevers bestaan rondom de juiste aanpak. Die willen ervoor zorgen dat ze alle benodigde maatregelen voor hun medewerkers hanteren wanneer ze naar kantoor komen, en tegelijkertijd de zaken draaiende houden. Ralph Koks, Manager Tax & Legal bij SD Worx, behandelt een aantal van de meest gestelde vragen.
Het Rijk is in deze pandemie in zijn bedrijfsvoering flexibel en wendbaar gebleken. Door de opgedane ervaringen heeft de Rijksdienst de ambitie om anders te gaan werken. Hiervoor is gestart met het rijksbrede programma ‘Hybride Werken’.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling