Marketing heeft het nodige pionierswerk verricht op concepten als Customer Experience (CX), Customer Journeys en Voice of the Customer (VoC). Inmiddels is het inzicht ontstaan dat een organisatie niet alleen een goede beleving dient te bieden aan klanten, maar ook aan medewerkers. Een goede beleving is min of meer de standaard geworden, dus waarom zou je in je rol als medewerker genoegen nemen met een proces dat kapot is of een gammele user-interface? Daarnaast is bewezen dat een goede Employee Experience (EX) geld oplevert.
Het is weer bijna dagelijks polonaise op de snelweg. De pepernoten liggen in de schappen. De mandarijnen zijn niet aan te slepen. In menig organisatie staat de sfeer onder druk vanwege budgetdiscussies. Kortom, het einde van het jaar is weer in zicht. Eind 2018 heb ik enkele HR-analytics voorspellingen gedaan voor 2019. Laat ik eens doen wat we bij AnalitiQs altijd onze klanten adviseren: kijken in hoeverre bepaalde verwachtingen zijn gerealiseerd. Eens kijken of mijn voorspellende gaven die van de gemiddelde beursanalist overstijgen. Hoe ga ik dit doen? Middels een self-assessment.
Blije medewerkers zorgen voor blije klanten. Maar wat maakt medewerkers blij? Een keer per jaar een medewerkersonderzoek uitvoeren vertelt je niet zo veel, daar zijn de meeste HR-professionals het inmiddels wel over eens. We zien een verschuiving van denken vanuit HR-processen naar een focus op de beleving van medewerkers, de Employee Experience.
Meer dan de helft van de Nederlandse werknemers werkt in een andere gemeente dan waar zij wonen en de gemiddelde woon-werkafstand in 2017 was 22,3 km*. Maar hoe zit het eigenlijk met de impact van woon-werkverkeer op werk? Een studie van Liang Ma en Runing Ye in de Journal of Transport Geography** analyseerde met behulp van survey data uit drie grote steden in Australië of en hoe woon-werkverkeer de productiviteit van een werknemer beïnvloedt.
In mijn studententijd heb ik een jaar in een wedstrijdacht mogen roeien. Naast kracht en ervaring, was het een voordeel als alle 8 een zelfde lengte en postuur hadden. Met mijn lengte was ik zeker niet een voor de hand liggende kandidaat. Toch werd ik gekozen. Dan kan je je afvragen: waarom nam de coach het risico dat diegene mee zou kunnen komen? Het antwoord was: data.
Als data-analist analiseer ik regelmatig data van medewerkerstevredenheidsonderzoeken (MTO). Meestal eindigt een MTO met de vraag of medewerkers nog vragen of opmerkingen hebben. Een veelgelezen antwoord is dat medewerkers vragen om terugkoppeling van de resultaten. Dit is logisch. Je vult iets in als medewerker in de hoop dat het gelezen wordt en dat er iets wordt gedaan met de feedback die je geeft.
Na decennia waarbij we vanuit HR uiterst terughoudend waren om cijfers te koppelen aan ons vakgebied, is de verleiding groot om mee te gaan in de huidige data-hype. Maar we moeten ook weer niet doorschieten in de richting van datagedreven/data-driven HR. Daarom een pleidooi voor databedreven HR.
Joost Hoedjes, Lead HR-analytics bij Provincie Zuid-Holland, is een Analytics Translator pur sang. Als kind was hij al geïntrigeerd door de statistieken in zijn voetbalboekjes en naar het verhaal achter de cijfers. Omdat hij goed de verbinding weet te leggen tussen data en de business, mag hij als pionier het HR-analytics team opzetten binnen de Provincie Zuid-Holland. Hoe ziet de HR-analytics reis van Joost eruit?
Er wordt steeds meer waarde gehecht aan de stem van de medewerker ofwel de ‘Voice of the Employee’ binnen bedrijven en organisaties. Ook het Ministerie van Defensie luistert naar het geluid van hun 60.000 medewerkers. Onderzoeker Beatrice Snel vertelt hoe de Voice of the Employee op het Ministerie van Defensie is ingericht.
Naar aanleiding van de media-aandacht* rondom het Gelijk Loon Gelijk Werk onderzoek dat AnalitiQs voor Aegon heeft uitgevoerd, ben ik de laatste weken met HR- en algemeen bestuurders van verschillende organisaties over dit onderwerp in gesprek gegaan. Een deel wil ook een dergelijke analyse uitvoeren en is benieuwd hoe dit het beste aangepakt kan worden. En een aantal organisaties hebben deze analyses, al dan niet achter de schermen, reeds uitgevoerd.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.