In mijn vorige blog ging ik in op de kostenbesparing die organisaties kunnen realiseren als zij personeelsmanagement automatiseren. Maar het rendement van technologische oplossingen voor HR reikt verder. In deze blog ga ik dieper in op de werknemersproductiviteit en -prestaties die managers kunnen verhogen wanneer zij software inzetten voor het personeelsbeheer.
Iedere keer wanneer we een HR professional aan de lijn krijgen die met ons wil praten over het opzetten van mogelijkheden op het vlak van voorspellende HR analytics, krijgen we dezelfde vraag: hoe kunnen we zo snel mogelijk van start gaan? Uiteraard bestaat er geen standaardantwoord op deze vraag aangezien elke organisatie anders is en erg verschillende uitdagingen biedt op het vlak van data, analytische mogelijkheden, problemen op het vlak van de bedrijfsactiviteiten en/of de medewerkers, etc. Hierbij enkele van onze gebruikelijke antwoorden op de meest voorkomende vragen.
Wie vanaf het begin consequent het businessmodel volgt dat Eckart Wintzen met BSO/Origin in praktijk bracht, heeft geen HR-afdeling nodig. Zijn advies is simpel: blijf vooral meedenken over hoe je HR-taken kunt laten uitzakken naar de managementlagen, daar horen ze thuis.
Mark de Lat promoveert op ‘de black box’ van HRM. Wil HRM zijn impact vergroten dan moet HR-beleid evidence based worden. Dat levert organisaties de grootste kans op werkelijk groeiend werkvermogen en dalende verzuim- en verloopcijfers. ‘Reken maar dat het management dat terugziet in de verlies- en winstrekening.’
Marktwerking in de zorg ziet Mediq als een kans, met als doel een leidende ‘international homecare company’ te worden. HR-directeur Peter Kleij kan in deze platte organisatie doorpakken. ‘Ik heb hier meer impact dan bij een multinational.’
Wat moeten we doen om de prestaties van onze medewerkers te verbeteren? Hoe verlagen we het verloop onder high potentials? Hoe verhogen we de klanttevredenheid via de medewerker? Zomaar drie grote vragen die iedere HR-professional bezighoudt. Volgens data-analist Irma Doze hebben veel organisaties de informatie om deze vragen te beantwoorden al in huis.
Een groeiend aantal Nederlandse organisaties, waaronder Shell, ABN AMRO en ING, voert de investeringen in kennis, expertise en competenties op het gebied van HR Analytics op. Hoe richten zij deze functionaliteit in en maken zij deze feitelijk onderdeel van de organisatieprocessen?
De markt voor bouw- en installatieprojecten verandert de laatste jaren stevig, nog los van de crisis. Toch was Unica Groep BV jarenlang een van de vijftig snelst groeiende Nederlandse bedrijven. Om expertise, technische kennis en talent optimaal te blijven inzetten, bouwden HR, Finance en ICT gezamenlijk een Human Capital Management systeem.
De telecomsector blijft kampen met sterke prijsconcurrentie en dalend telefoon- en sms-verkeer. Vodafone gaat deze strijd aan door het verder verbeteren van de dienstverlening en door innovatie. Diversiteit, roulatie- en traineeprogramma’s zijn hiervoor cruciaal en HR-data en analytics zullen daarin een grotere rol krijgen, zegt Peter Schreurs.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.