HR-managers hebben een haat-liefdeverhouding met data. Enerzijds biedt data hen een leidraad bij besluitvorming en een manier om succes te meten. Anderzijds is succes voor menselijke prestaties niet zo gemakkelijk te definiëren als voor financiële prestaties.
Vorige week vond in Amsterdam HR Tech World plaats, het rondreizende congres dat de nieuwste ontwikkelingen laat zien op het gebied van technologie en digitalisering. Het bleek meteen de laatste editie onder deze naam. Welke technologische ontwikkelingen hebben de komende tijd impact op uw vakgebied?
Er zijn maar weinig onderwerpen die meer aandacht hebben gekregen binnen talent management dan motivatie. Het opzettelijk beïnvloeden van het gedrag van je werknemers met de bedoeling om hun prestaties te verbeteren. En niet te vergeten de juiste man of vrouw op de juiste plek.
Het HR-vakgebied bevindt zich in transitie. Het meetbaar maken van de effecten van bepaalde strategische beslissingen op de organisatie is belangrijker dan ooit. Beslissingen worden steeds vaker genomen op basis van feiten en ratio, in plaats van op onderbuikgevoel. Dit maakt dat HR-analytics ongekend populair is. Desalniettemin zijn er een aantal valkuilen waar je als organisatie zeker niet in wil stappen. In deze blog deel ik er vijf.
Als het gaat om de stakeholders die betrokken zijn bij de selectie van een HR-oplossing, worden er doorgaans vier doelgroepen of persona’s onderkend: de HR manager/directeur, de HR Business Partner, de HR-professional en natuurlijk de medewerker zelf. Er is echter nog een vijfde rol die vreemd genoeg haast nooit wordt genoemd: de Business Controller. Is de controller daarmee het vijfde wiel aan de wagen? Of zijn er redenen om de controller uit de schaduw te halen bij het selecteren van een nieuwe HR-oplossing?
Goed ingewerkte medewerkers blijven langer, zijn meer betrokken en zijn bovendien productiever. 6 dingen die je vanaf vandaag kunt veranderen in je inwerkprogramma zodat je al voor dag één een grotere betrokkenheid creëert.
HR Analytics en 'data driven' HR zijn tegenwoordig niet meer weg te denken in uw werkveld. Zelf geef ik er de voorkeur om aan 'data driven' niet te vertalen als data-gestuurd HR waarbij de data het HR-beleid bepalen, maar om juist de HR-professional in haar of zijn kracht te zetten door gebruik te maken van HR-gerelateerde data.
Ben je op zoek naar een nieuwe LED televisie dan weet je na een paar zoekopdrachten op internet welke tv het beste past bij je wensen en welke shops uitblinken in service of prijs. Maar als je op je werk zit, heb je die luxe niet. Je dient je verlofaanvragen, adreswijzigingen en declaraties in met het HR-systeem dat je werkgever je aanbiedt. Dat vinden we heel normaal, maar klantvriendelijk is het niet altijd.
Steeds meer HR-managers vinden HR-analytics tamelijk tot zeer belangrijk. Daarnaast is ook de tevredenheid over het gebruik van HR-analytics binnen de organisatie licht gestegen. Het gemiddelde cijfer dat men aan het gebruik van HR-analytics geeft, ligt echter nog onder de 5. Competenties zijn daarbij de belangrijkste uitdaging.
Het verbeteren van de klantervaring is vaak een topprioriteit binnen bedrijven. Op elk event waar ik ben hoor ik niets anders dan ‘de klant centraal’. Maar wat als we nou eens zouden beginnen bij het eigen personeel? Je collega’s? Het creëren van een employee experience dus.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.