Als het aan de Generatie Y-planners ligt, krijgen medewerkers in de toekomst alleen nog maar meer inspraak in hun werkrooster. Ruim 67 procent van de respondenten in deze generatie geeft dat aan.
Met name het inzicht in de tariefhoogte is sterk verbeterd. Deze groeiende bewustwording heeft te maken met de toenemende mate waarin HR- en inkoopmanagers beter omgaan met hun eigen data en die van andere partijen.
Goed communiceren met je medewerkers is niet voor iedereen gemakkelijk, maar wel essentieel voor het de organisatie. Goed geïnformeerde medewerkers voelen zich meer betrokken, hebben de neiging om wat harder te werken en zijn flexibeler. Voldoende redenen om de interne communicatie zeer serieus te nemen, ook als communicatie plaatsvindt via de website, mail of bijvoorbeeld het populaire whatsapp.
Tijdens de discussie komt meerdere malen naar voren dat e-HRM HRM kan vervangen… Een van de sprekers roept dat, hoewel zijn baas erg tevreden met hem is, hij toch echt niet vervangen gaat worden na zijn pensioen. Door het succes van e-HRM in zijn organisatie. In het publiek roept iemand zelfs dat haar HR-afdeling tot doel heeft zich zelf overbodig te maken.
Het belang van het hebben van up-to-date HR-gegevens voor managementinformatie is nog steeds groeiende. De kwaliteit van deze informatie wordt alleen maar belangrijker. Het aantal HR-systemen dat deze informatie kan leveren heeft zich de laatste jaren sterk uitgebreid en is nog steeds in ontwikkeling. Een prima ontwikkeling, maar het maakt de keuze voor het eventueel aan te schaffen e-HRM systeem er niet eenvoudiger op.
Millennials, personen geboren na 1980, zullen de komende jaren het grootste gedeelte van de arbeidsmarkt uitmaken. Deze generatie, ook wel Generatie Y genoemd, is opgegroeid met het internet en daarom gewend om anders te communiceren dan hun voorgangers.
Zelf thuis online inchecken voor je op vakantie gaat, je bankzaken regelen met internetbankieren en online afspraken maken in het ziekenhuis. Mensen zijn steeds meer gewend om zaken zelf te regelen. Deze trend zie je ook terug op HR-afdelingen, waar mensen online hun eigen vakantieaanvragen regelen of een adreswijziging doorgeven. Wat zijn de voordelen van selfservice voor de HR-professional?
Ongeveer negen jaar geleden werd e-HRM geïntroduceerd met het idee dat het veel efficiëntiewinst voor HR zou opleveren. Wat is de ervaring van een drietal organisaties na een aantal jaar met e-HRM te hebben gewerkt? Hebben zij deze baten van e-HRM weten te behalen of leidt het implementeren van e-HRM tot een investering die moeilijk terug te verdienen is?
De IT- en HR-afdeling hebben meer met elkaar gemeen dan je op het eerste gezicht zou denken. Beide afdelingen dienen met name interne klanten, die verzoeken indienen, advies vragen of ondersteuning in het oplossen van problemen.
De tijd van onbekommerd op vakantie gaan en even ontsnappen aan het hectische leven is geschiedenis. Onderzoek van vacaturewebsite Jobbird.com leert dat de meeste Nederlanders tijdens de vakantie bereikbaar blijven voor hun werkgever.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.