Alle organisaties hebben met verzuim te maken en proberen dat met tal van maatregelen te beperken. Maar zijn die interventies wel effectief? En hoe weet je dat? De Nederlandse Spoorwegen proberen daar op een bijzondere manier antwoord op te vinden, waarbij de data van externe leveranciers de hoofdrol spelen.
Om serieus met People Analytics en een datagedreven HR-beleid aan de gang te gaan, dat leidt tot acties die een organisatie verder helpen, is het essentieel dat de kwaliteit van de data hoog is. Om dat te bereiken vond bij DSM de afgelopen jaren het project MORE plaats. Gaby Montens, HR Expert op datagebied bij DSM, vertelt over de uitdagingen, valkuilen en succesfactoren. En geeft tips.
Voor multinationale bedrijven is het belangrijk om internationale medewerkers in te huren. Maar helaas zijn deze ‘expat opdrachten’ niet altijd succesvol. Dat is jammer want het kost veel geld voor een bedrijf en kan negatieve effecten hebben op zowel het welzijn van een medewerker als zijn of haar carrière. Maar er is een oplossing die kan helpen om de kans van expat succes te verhogen: sociale steun. Zo blijkt namelijk uit een recentelijke meta studie van Paul van der Laken, Marloes van Engen, Marc van Veldhoven en Jaap Paauwe.
Ophalen van businessvragen is het gebruikelijk startpunt voor datagedreven HR. Bij Randstad Groep bleek de omgekeerde benadering effectiever: de business eerst inzicht geven in begrijpelijke data, brengt vragen uit de business pas goed op gang. Toen kreeg people analytics grote impact.
Er is een kloof ontstaan tussen de datagedreven ambities van organisaties en het daadwerkelijke vermogen van medewerkers om waarde te halen uit data. Dit blijkt uit een nieuw rapport van Accenture en Qlik genaamd 'The Human Impact of Data Literacy', uitgevoerd namens The Data Literacy Project.
Net als veel andere organisaties onderneemt Jumbo initiatieven om van opinies en buikgevoel naar een meer fact based HR-beleid te komen. Aan de hand van 7 zekerheden heeft Jumbo daarin grote stappen gezet.
Of het nu gaat om recruitment, engagement, talentmanagement of verzuim, op al deze terreinen moet u HR-beleid met data onderbouwen om tot succesvolle interventies te komen. Hoe zet u metrics en people analytics optimaal in om van buikgevoel over te stappen naar structureel datagedreven werken? Op het 5e Nationaal HR Analytics Congres op 19 mei in Nieuwegein staat deze vraag centraal.
Wat doet u op dit moment op het gebied van datagedreven HR? In hoeverre bent u tevreden over het gebruik van data en analytics voor het onderbouwen van uw HR-beleid?
Hoe maak je van HR Analytics echt een succes in je organisatie? En hoe zet je de stap naar impactanalyses en voorspellende modellen? Vijf ervaringsdeskundigen geven antwoord op deze en gerelateerde vragen.
Marketing heeft het nodige pionierswerk verricht op concepten als Customer Experience (CX), Customer Journeys en Voice of the Customer (VoC). Inmiddels is het inzicht ontstaan dat een organisatie niet alleen een goede beleving dient te bieden aan klanten, maar ook aan medewerkers. Een goede beleving is min of meer de standaard geworden, dus waarom zou je in je rol als medewerker genoegen nemen met een proces dat kapot is of een gammele user-interface? Daarnaast is bewezen dat een goede Employee Experience (EX) geld oplevert.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling