Hoe zet u een doeltreffende interne hulpverlening bij noodsituaties op en hoe beheert u deze eenvoudig? Het Platform Goede BHV-praktijken heeft 15 tips op een rijtje gezet.
Werkstress is een groeiend probleem voor werkgevers en werknemers. Minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is in 2014 gestart met een landelijke overheidscampagne om de strijd aan te gaan met werkstress en in mei 2015 wordt een vervolg gegeven aan de campagne ‘check je werkstress’. Naast ongunstige werkomstandigheden noemt Asscher een ‘moeizaam evenwicht tussen werk-privé’ een psychologisch risico.
Een burn-out komt steeds vaker voor binnen een organisatie en vormt een steeds belangrijker aandachtspunt. Dit blijkt uit een onderzoek onder 200 Nederlandse HR-managers uitgevoerd in opdracht van arbeidsbemiddelaar Robert Half.
en dan zorgen dat het zo blijft……. Om u een ellenlang betoog te besparen ga ik hier niet in op de definitie, kenmerken en oorzaken van sociale veiligheid – die staan te lezen in diverse eerdere publicaties – maar ga rechtstreeks naar de oplossing: de 3-trapsraket. Één waarschuwing vooraf: het creëren van sociale veiligheid vereist sociale veiligheid. Zodra u echter begint komt u in een opwaartse spiraal terecht waardoor het steeds eenvoudiger en prettiger wordt om de sociale veiligheid te bevorderen en te behouden.
Pesten op het schoolplein, op de werkvloer, in het verzorgingshuis is van alle tijden. Dat wil niet zeggen dat het geaccepteerd moet worden of ‘normaal’ is.
Om zelf te ervaren hoe de medewerkers echt in hun werk staan, wisselt Arko van Brakel, directeur bij de Baak met Nadine van Dort, receptioniste bij het instituut. Van Brakel zet zich in als ambassadeur van de Check Je Werkstress Week van het ministerie van SZW om werkstress bespreekbaar te maken en aan te pakken. Stress op de werkvloer is beroepsziekte nummer 1 in Nederland.
Hoge werklast hoeft niet per se negatief te zijn, mits werknemers voldoende regelmogelijkheden hebben omtrent het inrichten van het werk en zich bewust zijn van het belang van de balans tussen inspanning ontspanning, werk en privé.
In 2015 start de Inspectie, na een pilotperiode, met bel-inspecties om bedrijven te bevragen naar de preventiemedewerker en de RI&E. Heeft een bedrijf geen preventiemedewerker en/of RI&E, dan benadert de Inspectie het bedrijf verder. Bedrijven die kernbepalingen van de arbozorg niet nakomen krijgen een herinspectie.
Ja hoor. Het goede voornemen om nu echt iets aan je werkdruk te doen is in de eerste week al gesneuveld. Nog voordat je een goede actielijst had, kwamen de eerste ad hoc vragen alweer binnen en kwam jij niet eens aan het goed plannen toe.
Voor jonge medewerkers is de overgang van studie en/of bijbaan naar een ‘echte’ baan vaak een veeleisende periode. Ze moeten wennen aan de mores in het bedrijf. Aan werktijden en verplichtingen. Hoe worden zaken georganiseerd? Wie doet wat? Hoe ga je met elkaar om? Waaraan herken je prioriteiten? Het is een periode waarin beginnende medewerkers extra aandacht en begeleiding goed kunnen gebruiken. Hoe kunt u als werkgever bijdragen aan een goed begin van een loopbaan?
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.