Logo
  • Nieuws
  • 1 oktober 2012
  • Toine Al (i.s.m. Hetty Moll)

Een heftige reorganisatie met een grote rol voor HR

Verzekeraar AEGON wil graag de meest aanbevolen verzekeraar van Nederland worden. Om dit te bereiken heeft het bedrijf een grote reorganisatie in gang gezet waarbij een op de drie medewerkers intern moest solliciteren en 400 boventallig werden. Ook de HR-afdeling had een kostentarget van 30 procent. “Een heftige combinatie,” aldus Monique Bodde, directeur HR AEGON Nederland in HR Strategie.

Beeld Een heftige reorganisatie met een grote rol voor HR

Bodde is sinds 2010 HR-directeur bij AEGON Nederland, zij heeft zich naar eigen zeggen weten te verleiden om ‘te helpen het nieuwe AEGON te creëren.’

De reorganisatieplannen brachten een shock teweeg binnen AEGON Nederland. Medewerkers waren zo iets ingrijpends niet gewend. “Dat proces heeft me een half jaar bijna dag en nacht continu bezig gehouden en hebben we dit voorjaar afgerond. Je kunt gerust zeggen, in een recordtempo. Dat mag je wel uniek noemen,” aldus Bodde.

Veranderingen binnen HR

De reorganisatie heeft de interne HR-afdeling doen veranderen. Deze afdeling moest de reorganisatie niet alleen in goede banen leiden maar ook zelf met 30 procent krimpen. Drie jaar geleden zaten  er nog 100 mensen op de HR-afdeling, op een personeelsbestand van 2500 is dat fors. Binnen een korte periode is dit bestand teruggebracht naar 42. Er waren allerlei functies op de afdeling, van projectmanagers tot adviseurs die medewerkers financieel advies gaven. De HR-afdeling van AEGON Nederland is inmiddels een vraaggerichte afdeling geworden met als uitgangspunt: wat moet de HR-afdeling strikt genomen leveren?

Deze vraag wordt binnen AEGON Nederland als volgt beantwoord: “Ten eerste moet het servicegedeelte op orde zijn; salarissen, verzuim- en verlofregelingen. Ten tweede is de rol van HR-adviseurs op het gebied van talentmanagement en verandermanagement cruciaal,” aldus Bodde.

 

Vertrouwen

Om AEGON de meest aanbevolen verzekeraar te laten worden is het noodzakelijk om het vertrouwen van de klanten (terug) te winnen. Volgens Bodde kan HR hier een grote rol in spelen: “Door de medewerkers in effectieve klantenteams te organiseren, met een sterkere gerichtheid op de klant. Dat betekent ook transparante producten, die in begrijpelijke taal worden aangeboden. AEGON vindt dat er mensen in huis moeten zijn die in staat zijn de wensen en behoeften van de klant te begrijpen. Er wordt gezocht naar authentieke en nieuwsgierige mensen, die geen genoegen nemen met het antwoord ‘wij doen dat hier nu eenmaal altijd zo’, en voor de klant iets willen afdwingen als zij denken dat dat nodig is,’’ besluit Bodde.

 

                                                            

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.