Logo
  • Nieuws
  • 31 oktober 2019
  • Bron: Savills

5 Disruptieve tech innovaties op kantoor

Nieuwe technologieën zorgen voor veranderende wensen van medewerkers ten aanzien van hun werkomgeving. Echter, in vergelijking met andere vastgoedsectoren loopt de kantorenmarkt achter in het implementeren van deze nieuwe technologieën. Wat verwachten werknemers van hun werkomgeving? In het Savills What Workers Want onderzoek vroeg de vastgoedadviseur 11.000 Europese kantoormedewerkers welke vijf technologische innovaties leiden tot disruptie van de werkomgeving. Els van Bronckhorst, Head of Occupier Services, licht de 5 grootste trends uit het onderzoek toe:

Beeld 5 Disruptieve tech innovaties op kantoor

1. Helpt de kantoorapp om productiever te werken?

Ongeveer de helft van alle Europese kantoormedewerkers geeft aan open te staan voor het gebruik van een kantoorapp. De app kan bijvoorbeeld gebruikt worden om toegang te krijgen tot het gebouw, voor het boeken van vergaderzalen, voor een wasserette service, voor het betrekken van medewerkers bij evenementen en voor het vinden van beschikbare werkplekken in het kantoor.

Opvallend is dat met name respondenten op directieniveau (66%) aangeven een kantoorapp nuttig te vinden. Slechts 39% van de medewerkers in een niet-leidinggevende rol gaf aan een app handig te vinden. Met een app is het mogelijk om efficiënter te werken, door bijvoorbeeld tijd te besparen in het vinden van collega’s of beschikbare vergaderruimtes. Tevens kunnen managers via een app inzicht krijgen in de dagindeling hun team, waarmee zij handvatten krijgen om te sturen op efficiëntie; dit zou tot een hogere productiviteit kunnen leiden.

Figuur 1: Zou een app op de werkplek nuttig vinden (%)

 

2. Hoeveel waarde wordt er door gebruikers gehecht aan duurzame kantoren?

Beleggers leggen steeds meer nadruk op de duurzaamheidsprestaties van hun gebouw(en). Dit is niet zonder reden; ongeveer 60% van de Europese kantoormedewerkers hecht veel waarde aan de duurzaamheidsprestatie van het gebouw waarin zij werken. In een markt waar het aantrekken van talent een uitdaging is, kan het voordelig zijn voor bedrijven om kritisch te kijken naar de kantoorruimte die ze huren. Verhuurders zullen tegelijkertijd voordeel kunnen halen uit het voldoen aan de duurzaamheidswensen van haar gebruikers.


Figuur 2: Vindt de duurzaamheidsprestaties van het kantoorgebouw belangrijk

 

3. Wat vindt de Instagram-generatie belangrijk?

Een visueel aantrekkelijke werkomgeving is belangrijker dan ooit in de strijd om talent. Van de kantoormedewerkers die regelmatig op Instagram zitten, wil 25% het liefst in flexibele kantoorruimte werken, ten opzichte van 18% van degenen die Instagram niet gebruiken.

Of iets ‘Insta-waardig’ is wordt steeds belangrijker en deze trend is al duidelijk zichtbaar in de retail en horeca. Ook aanbieders van flexibele kantoorruimte zullen blijven focussen op de vormgeving van hun werkomgeving om zich zo te onderscheiden en om daarmee nieuwe gebruikers aan te trekken. Doordat werkomgevingen op social media worden gedeeld en aanbevolen, zal de groei van flexibele kantoorruimtes naar verwachting alleen nog maar verder toenemen.

Figuur 3: Werknemers die Instagram gebruiken, geven vaker de voorkeur aan flexibele kantoorruimte dan niet-gebruikers

 

4. Welke invloed heeft e-commerce op de werkomgeving?

E-commerce is niet alleen een ‘disruptor’ in retail en logistieke sector, maar ook in de kantorenmarkt. Kantoormedewerkers winkelen steeds meer online en laten hun bestelling op kantoor bezorgen. Echter, slechts 36% van de Europese kantoormedewerkers zijn tevreden met de voorzieningen die hun kantoor hiervoor biedt. Het Verenigd Koningrijk (27%) en Nederland (26%) zijn het minst tevreden als het gaat om pakketbezorging en -lockers in de buurt van hun werkplek; dit zijn tevens de landen waar in verhouding het meest online gewinkeld wordt. Werknemers in Polen kopen verhoudingsgewijs minder online en zijn dan ook meer tevreden met de pakketbezorgingsruimte op kantoor. Zowel verhuurders als huurders zouden zichzelf de vraag kunnen stellen of de begane grond en de eerste verdiepingen van de gebouwen efficiënt worden gebruikt, of dat deze ruimte ook ingericht zou kunnen worden voor de opslag van pakketjes om zo aan de moderne wensen van medewerkers te voldoen.

Figuur 4: Tevredenheid van werknemers over pakketbezorging en -lockers op kantoor

 

5. Hebben werknemers toegang tot de juiste technologie om productief te kunnen werken?

De verschuiving naar flexibel werken is een op zichzelf staande ‘disruptor’ in de kantorenmarkt. Gemiddelde huurtermijnen zijn korter geworden en we zien dat in markten waar flexibele kantoorconcepten sterk vertegenwoordigd zijn,  transacties voor kleinere units afnemen. In flexibele kantoren is het gebruik kunnen maken van relevante technologie essentieel, echter geeft 30% van de respondenten aan dat ze hier in de huidige situatie niet over beschikken. De kwaliteit van wifi in kantoor wordt als de op één na belangrijkste factor beoordeeld in het onderzoek. Niet zo gek aangezien steeds meer programma’s vanuit de cloud werken en men overal ter wereld toegang wil hebben tot bestanden om zo productief mogelijk te kunnen werken. Huurders zoeken daarom naar kantoorruimte met een WiredScore certificaat; een nieuw keurmerk voor internetkwaliteit binnen kantoorgebouwen.



Figuur 5: Is uw kantoor voorzien van de juiste technologie waardoor u flexibel kunt werken?

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.