Logo
  • Achtergrond
  • 26 maart 2020
  • ROHDE & GRAHL

De flexibele werkplek als slimme kantooroplossing

Voor het inrichten van een modern kantoor bestaat geen algemeen succesrecept. Net als elk bedrijf, zijn ook de mensen die er werken uniek. En dat geldt ook voor de manier wáárop gewerkt wordt en de verschillende wensen en eisen die medewerkers stellen.
Om een goed beeld te krijgen van een geslaagde moderne kantoorinrichting, de trends op interieurgebied en de verschillende behoeften, gaat ROHDE & GRAHL in gesprek met internationale interieurexperts.
Welke ontwikkelingen zien we binnen de markt? En hoe vinden we daar de beste interieuroplossing voor?
We trappen af met de flexibele werkplek; een slimme, efficiënte, kosten- en ruimtebesparende kantooroplossing.

Beeld De flexibele werkplek als slimme kantooroplossing

De razendsnelle opmars van het flexwerken 

Een kantoor biedt ontelbaar veel mogelijkheden, maar benut je die flexibele kant van de werkplek wel optimaal? Onze experts vertellen je over het succes van coworking en gedeelde werkplekken, de kracht van ‘hybride kantoren’ en hoe een flexibele kantoorruimte de efficiëntie van gebruikers vergroot en tegelijkertijd voor een geluksgevoel op de werkvloer zorgt.
“Een flexibele werkplek bestaat voor mij uit coworking-kantoren en het delen van werkplekken”, vertelt Yilmaz Boduk van de Zwitserse kantoormeubelenfabrikant Sitag, onderdeel van de Nowy Styl Group.
“In Zwitserland, en dan met name in het bankwezen, weten we dat 1 bureau gemiddeld door 2,8 personen wordt gebruikt als werkplek. Wij geloven sterk in deze trend.”

Manchester, Birmingham en Londen gaan aan kop 

“Het aantal coworking-kantoren in het Verenigd Koninkrijk is afgelopen jaar bijna verdubbeld”, zegt David Barlow van Nowy Styl Group UK. “Steden als Manchester, Birmingham en natuurlijk Londen zijn voorlopers op het gebied van flexibele kantoren. De voordelen van een flexibele werkplek en flexibel werken zijn voor iedereen voelbaar.
Bedrijven kunnen de werkplekken in de kantoorruimtes indelen op basis van vraag. Of er nu de ene dag vijf werknemers op kantoor zijn of een dag later twee; deze zakelijke inrichting geeft bedrijven de controle over de kosten en bieden bovendien een uitdagende werkomgeving. Juist door de vele voordelen verwachten we jaar in, jaar uit een groei te zien op het gebied van flexplekken.”

De aantrekkingskracht van een flexibele werkplek

“Als we het over een flexibel kantoor hebben, moeten we niet alleen denken aan het delen van werkplekken”, benadrukt Dominika Feckova van Nowy Styl Group Slowakije. “Het is belangrijk dat de werkstijl past binnen het gehele kantoorconcept. Een kantoor moet in verschillende zones worden ingedeeld.
Denk aan een ruimte waar je kunt ontspannen, een bedrijfsrestaurant of -keuken om het groepsgevoel te versterken en natuurlijk de werkplekken en -ruimtes zelf. Waarom? Ook onder het genot van een kop koffie praten mensen over hun werk. De veelzijdigheid van een flexibele werkplek en flexibel werken vergroot het comfort binnen een kantooromgeving. Met als resultaat: medewerkers die effectiever en met meer motivatie aan de slag gang.”

‘Dankzij een flexplek kun je werken waar jíj wilt’

Axel Ueberschär van Ueberschär Büroeinrichting in Stuttgart ziet nog een voordeel van flexibel werken. “Door de flexibiliteit - en vooral dankzij moderne technologie - ben je in staat werkzaamheden op veel verschillende locaties
uit te voeren.
Dit betekent wel dat we het kantoor niet meer zien als de traditionele werkplek. Het rechthoekige, praktische en enigszins saaie bureau is verleden tijd.
Een flexibele werkplek in een kantoor is een plek waar we anderen ontmoeten en ideeën uitwisselen, waar we in groepsverband werken aan nieuwe projecten. Die werkplek kan tegenwoordig ook bestaan uit een loungeruimte of een bar; we kunnen nu namelijk werken waar we zelf willen en in een omgeving waar we ons prettig voelen. Overal en altijd.”

Een flexibel kantoor ontwerpen: waar begin je? 

“Bij het ontwerpen van een flexibele werkplek is het belangrijk rekening te houden met drie aspecten”, legt Michiel Eggens van ROHDE & GRAHL uit. “Zorg allereerst voor een flexibele plattegrond en kantoorindeling.
Ten tweede: maak gebruik van de juiste technologie. Ook belangrijk is het gebruik van passende meubelen.
Kies voor meubilair dat eenvoudig te verplaatsen is en in verschillende kantoorzones - én voor verschillende doeleinden - gebruikt kan worden.
Houd je met deze drie aspecten rekening bij het ontwerpen van een flexibel kantoor? Dan merk je in de dagelijkse praktijk dat gebruikers een stuk productiever zijn tijdens een werkdag.”

De helft van de werknemers vindt het lastig om vrije dagen op te nemen. Dit blijkt uit onderzoek van FNV naar de gevolgen van hoge werkdruk onder 816 werknemers uit verschillende bedrijven en instellingen.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.