Logo
  • Nieuws
  • 17 juli 2013
  • Lonneke Gillissen

Succesvol talentmanagement creëert 22 procent meerwaarde

Succesvolle organisaties zijn degene met de juiste mensen op de juiste plek. Deze bedrijven, die de concurrentie op het gebied van talentmanagement dus voorblijven, vergroten de bedrijfswaarde voor de aandeelhouders gemiddeld bovendien met 22 procent.

Ook heeft een goed aanname- en promotiebeleid een grotere impact op de marktwaarde dan bijvoorbeeld klantgericht werken. Hoe organisaties data kunnen verzamelen om intelligente keuzes te maken bij het managen van talent, is te lezen in Talent Intelligence: What you need to know to identify and measure talent van Nik Kinley, zelfstandig adviseur, en Shlomo Ben-Hur, professor aan de IMD business-school. Het verscheen eerder deze maand.

Talentmanagement

De vraag is waarom zo veel organisaties problemen hebben om hun talentmanagement goed in te steken. Het antwoord is simpel. Ze beschikken niet over de capaciteit om intelligente keuzes te maken bij het managen van talent. Deze zogenaamde talentintelligentie wordt bepaald door de kennis van de vaardigheden, de expertise en de kwaliteit van de medewerkers. Terwijl deze toch de basis vormt van elk mensgericht besluit dat bedrijven nemen. Zonder deze basis zou hun taak beperkt blijven tot het willekeurig aannemen, ontslaan en promotie laten maken van mensen.

Verzamel de juiste informatie

Bedrijven kunnen alleen goede beslissingen nemen op het gebied van talentmanagement als ze weten wat voor mensen ze nodig hebben, wat ze al in huis hebben en wat er op de markt is. Daarbij kan er met moderne talentmanagement-software worden gewerkt, maar deze is uiteraard slechts zo goed als de data die worden ingevoerd. Iets wat wordt gedaan door de bedrijven. De eerste uitdaging is dus dat bedrijven weten hoe ze die data kunnen verzamelen. In plaats van administratieve informatie als demografische gegevens, zouden ze gegevens moeten verzamelen over de vaardigheden, eigenschappen en karakteristieken van het personeelsbestand.

Weet hoe de data te gebruiken

Informatie en analyse alleen creëren echter nog geen talentintelligentie. De volgende stap, en precies datgene waarmee veel bedrijven worstelen, is weten hoe de data te gebruiken. Zo kunnen assessmentdata voor veel meer worden gebruikt dan het nemen van beslissingen over individuele werknemers. Een van de eenvoudigste manieren om hier winst te boeken is de resultaten van talentassessments gebruiken om processen van informatie te voorzien en te ondersteunen, bijvoorbeeld het proces van loopbaanbegeleiding. Slechts 19 procent van de organisaties doet dit echter. Een gemiste kans.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.