Logo
  • Nieuws
  • 2 november 2011
  • Mariel Hovemann

‘Thuiswerken is voor veel organisaties helemaal geen zegen’

“Organisaties onderscheiden zich van zzp’ers doordat kennis wordt gedeeld en daardoor het totale kennisniveau van de organisatie stijgt. Dat doe je soms online, maar veel vaker samen op kantoor.” Aan het woord is Wim Pullen, directeur van het Center for People and Buildings (CfPB) in de special Het Nieuwe Werken in bedrijf, een bijlage bij onder meer HRpraktijk Magazine.

Beeld ‘Thuiswerken is voor veel organisaties helemaal geen zegen’

“Het Nieuwe Werken is maatwerk en fasering. Besparing op huisvesting kan per saldo opleveren dat het bedrijf slechter draait. Je moet alles in context zien. Extra investeren in huisvesting kans zelfs geld opleveren. Organisaties realiseren zich niet dat grosso modo tachtig procent van de kosten personeel gerelateerd zijn. Twintig procent is ICT, vastgoed en de facilitaire organisatie."

 

Pullen vervolgt: "Besparen op vierkante meters is slechts een kleine onderdeel van een groot verhaal. Architecten bijvoorbeeld moet je helemaal niet alleen thuis willen laten werken. Die hebben behoefte aan contact en overleg. Inspiratie. Thuiswerken is voor veel organisaties ook helemaal geen zegen.”

 

Big bang

Pullen adviseert dan ook te beginnen om concreet de verwachtingen te benoemen. Wat wil je bereiken? Hij neemt als voorbeeld het verbeteren van de werk/privébalans. “Dat kan een vraag voor Het Nieuwe Werken zijn. Maar begin dan met de vraag voor wie wil ik dat? Voor de gehele populatie, alleen voor jongeren of alleen voor ouderen? Welke middelen zet ik daarvoor in en wordt het vanuit de top gedragen? Op basis daarvan ga je dan rekensommetjes maken."

 

Dat is volgens Pullen voor geen enkel bedrijf hetzelfdet. Je kunt niet ICT, thuiswerken, cultuur en werkstijl in een big bang aanpakken. Doe dat gefaseerd en gesegmenteerd. Het allermakkelijkste is natuurlijk om vierkante meters af te stoten en mensen thuis te laten werken. Consultants kunnen dit makkelijk voor je berekenen. Maar wat zijn de beoogde effecten van mensen thuis laten werken? Dat vergt toch een andere business case."

 

Volgens Pullen draait het om drie vragen:

  1. Welk probleem moet worden opgelost met Het Nieuwe Werken (HNW)?
  2. Zijn de voordelen van HNW helder?
  3. Past HNW in de organisatiestrategie?

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.