Logo
  • Nieuws
  • 9 februari 2009
  • Tom Dobber

Hoe tevreden zijn uw medewerkers?

Nederlandse werknemers die in de zakelijke dienstverlening werken, zijn meer tevreden over hun werk dan een jaar geleden. De werknemers hebben wel andere prioriteiten, zo blijkt uit een medewerkertevredenheidsonderzoek van Integron.

Beeld Hoe tevreden zijn uw medewerkers?

Toegankelijkheid van de leidinggevenden is de belangrijkste kernverwachting van de geënquêteerde werknemers. Vorig jaar was respectvol samenwerken nog het belangrijkst. De werkrelatie met de manager is een belangrijke factor, want ‘nakomen van afspraken door leidinggevenden’ en ‘vertrouwen in leidinggevenden’ eindigen respectievelijk op plaats twee en drie in de top tien van kernverwachtingen van de relatie met de werkgever.

 

Binden medewerkers

Voor het onderzoek naar de P&O-beleving zijn 4.400 werkenden in elf sectoren van de Nederlandse economie ondervraagd. Volgens de onderzoekers is het verrassend dat de inspanningen van werkgevers om medewerkers aan zich te binden nauwelijks zijn toegenomen: “Ook al haalt de economische teruggang nu even wat druk van de arbeidsmarkt, de demografische voorspellingen veranderen niet. Het aanbod van hoogopgeleiden en mensen met vakmanschap zal blijven krimpen. Werkgevers zullen hun menselijk kapitaal beter moeten benutten om hun concurrentiepositie te behouden”, aldus onderzoeker Rob Fest.

 

Zo meet u de tevredenheid van de medewerker

Betrokkenheid meet u door een systematische vragenlijst door de medewerkers in te laten vullen. Laat zo’n meting uitvoeren door een onafhankelijk onderzoeksbureau. Deze begint meestal met een nulmeting. Op basis daarvan stelt u de zwakke punten vast (bijvoorbeeld slecht begeleiden van persoonlijke ontwikkeling door de leidinggevenden), waarvoor vervolgens een aanpak wordt ontwikkeld (bijvoorbeeld een training coachend leiding geven).

 

Een tweede meting na een half jaar traceert of de betrokkenheid toeneemt, op welke punten de aanpak effect heeft en waar deze moet worden bijgesteld. Een bedrijf als KLM voert bijvoorbeeld elk kwartaal een betrokkenheidmeting uit om continu een beeld te hebben van de (ontwikkeling van de) betrokkenheid.

 

Zo bouwt u betrokkenheid op

1. Ontwerp een intern model om de werknemersbetrokkenheid te vergroten

2. Organiseer elk jaar organisatiebreed een betrokkenheidmeting

3. Formuleer een (te) lage betrokkenheid als een uitdaging voor het hele management

4. Laat cijfers over de betrokkenheid vast onderdeel zijn van gesprekken over organisatieprioriteiten

5. Weet wat de voorkeuren en drijfveren zijn van ten minste de meeste cruciale groepen werknemers in de organisatie

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.