Logo
  • Nieuws
  • 23 september 2011
  • anoniem

CFO’s in Nederland zien voornaamste bedrijfsgroei buiten Europa

De CFO’s van bedrijven gevestigd in Nederland hebben weinig vertrouwen in de euro. Zij richten zich op de korte termijn op consolidatie en investeren op de langere termijn op bedrijfsgroei in groeimarkten buiten Europa zoals Azië, India en Zuid-Amerika. Daarnaast zien CFO’s dat hun rol binnen organisaties verandert en belangrijker wordt gezien hun toenemende verantwoordelijkheden. Dit zijn de voornaamste conclusies uit de Michael Page CFO Breakfast Meeting 2011.

Tijdens deze meeting in Amsterdam gingen 30 CFO’s en HR-directeuren uit Nederland met elkaar in debat over de impact van de huidige economische crisis op het bedrijfsleven in Nederland.  

Bedrijfsgroei voornamelijk buiten Europa

Veel CFO’s zijn het met elkaar eens dat het nu tijd is voor consolidatie. Zij zullen activiteiten waar mogelijk centraliseren en vaker uitbesteden. Ook is internationalisering een belangrijk speerpunt om groei mogelijk te maken. Uit de discussie bleek dat de voornaamste groeimogelijkheden liggen in Azië, India en Zuid-Amerika. Volgens hen blijft het hoe dan ook nodig om te investeren in internationale groei. Dit is een bevestiging van de bevindingen in de Europese CFO Barometer 2011 van Michael Page International.

Toenemende verantwoordelijkheid CFO

Ook gaf 78 procent van de deelnemers aan dat de rol van de CFO verandert en prominenter wordt binnen bedrijven om een lange termijn strategie te bepalen. De CFO functie kent een verbreding van verantwoordelijkheden; hij of zij moet steeds meer kennis hebben van alle bedrijfsactiviteiten. Daarnaast is er voor een goede besluitvorming een nauwe samenwerking met de CEO en alle bedrijfsafdelingen waaronder Human Resources nodig. Een meerderheid van de CFO’s is van mening dat zij worden beschouwd als strategische business- en sparringpartners.

Betere communicatie nodig van de CFO

De deelnemers werden ook gevraagd naar hun vaardigheid om te communiceren. Veel CFO’s zien de verbetering van hun communicatievaardigheden als een persoonlijk speerpunt en belangrijke competentie. “Vergeleken met een aantal jaren geleden, hebben bedrijven geen top-down cultuur meer en zijn de processen impliciet meer op één lijn ingericht. De CFO van vandaag dient meer sociaal betrokken te zijn bij de mensen binnen een organisatie en hij of zij zal ook vaak aanwezig moeten zijn op de werkvloer. Door op die manier dichter bij de business te staan kan beter draagvlak worden gecreëerd voor strategische beslissingen. Goede communicatie vanuit de CFO is hierbij essentieel,” aldus Carlo Binken, Director Finance West Nederland van Cofely.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.