Logo
  • Achtergrond
  • 19 oktober 2017
  • Peter van den Hout

HR door de bril van een CEO

Mensen zijn ons belangrijkste kapitaal, zo horen we regelmatig vanuit de top van veel organisaties. Maar wat betekent dat nu concreet voor de HR-rol van de CEO? En hoe past HR zelf in dit plaatje? Roelof Bijlsma, CEO van Future Groep en mede-oprichter van Conclusion, heeft een scherpe kijk op HR en het aansturen van mensen. “Ik ben 100 procent van mijn tijd bezig met mensen, zowel intern als aan de klantkant.”
Beeld HR door de bril van een CEO

Eigenlijk geeft hij nooit interviews – de afgelopen twintig jaar is het slechts twee keer eerder voorgekomen, voor Sprout en het FD. Voor HR Strategie/HR Praktijk maakt hij echter graag een uitzondering, ondanks dat hij kritisch is over de manier waarop het HR-vak vaak in de praktijk wordt gebracht. “Ik hou van duidelijkheid, zwart-wit denken zonder al te veel grijstinten,” opent Roelof Bijlsma het gesprek. Maar boven alles vindt hij eerlijkheid een belangrijke kerneigenschap. “Ik wil graag dat mensen eerlijk tegen me zijn. Ik vind dat iedereen elkaars menu moet lezen. Zelf ben ik nooit chagrijnig. Als CEO is het van belang dat je een positieve instelling hebt, want anders hebben mensen het idee dat het niet goed gaat met het bedrijf en dat is slecht voor de motivatie. Het draait allemaal om perceptiemanagement.”

HR als de onzichtbare facilitator

Wat betreft HR heeft Bijlsma ook een duidelijke perceptie en opvatting. “Wij hebben als Future Groep zelf geen dedicated HR-mensen in dienst. Dat is ook niet nodig, want we hebben met de Human Capital Group al alle kennis op HR-terrein in huis. Verder ben ik als CEO - net als de directeuren van de bedrijfsonderdelen - 100 procent van mijn tijd bezig met mensen, zowel intern als aan de klantkant. Ik wil de directe link met mijn medewerkers vasthouden, anders mis je de essentie – de bedrijfscultuur. Een HR-afdeling hiertussen plaatsen kan voor ruis zorgen en dat wil ik voorkomen. Ik ben voor HR dat faciliterend aan de business opereert. HR dat zichzelf kan wegcijferen en zorgt dat alles smooth verloopt. HR als de onzichtbare facilitator.”

Bijlsma vindt veel van de HR-technische zaken dan ook een vanzelfsprekendheid. “Ik ga jou toch ook niet vragen of je wel kunt schrijven? Je moet de branche snappen waarin je als HRM’er opereert en de cultuur en structuur van de organisatie. Dan bied je toegevoegde waarde. Een goede HR-consultant vind ik iemand met een sterke persoonlijkheid, iemand met een uitgesproken mening. Maar ook iemand die aardig is en mensen elkaar de hand kan laten reiken. Bovenal moet hij authentiek zijn en werken vanuit het hart. HRM’ers die alleen passen op de portemonnee van de baas, daar heb je niks aan.”

Allemaal in vaste dienst

Voor Bijlsma staat cultuur als succesfactor voor organisaties als een paal boven water. “Ik stuur op cultuur, niet op cijfers. Cijfers zijn geschiedenis, dus dat is terugkijken en ik wil juist vooruit. De bedrijfscultuur maakt het verschil tussen succes of faillissement, winst of verlies. Daar mag je dus nooit op bezuinigen! Daarom ben ik continu in gesprek met mensen en daarom wil ik ze ook allemaal in vaste dienst. Dat begint al met de mensen in het bedrijfsrestaurant. Ik bouw aan betrokkenheid van alle mensen, dan kan ik ze ook aanspreken op hun gedrag en prestaties. Wanneer je een externe leverancier inhuurt voor de catering, dan mis je die impact. Dan halen ze hun schouders op als je ze op iets wijst.”

Bijlsma eist dan ook veel van zijn mensen, maar voert gesprekken altijd met open vizier. “Ieder uur van het leven is een Champions League finale en de motivatie en inzet die daarbij hoort, verwacht ik ook van mijn mensen,” terwijl hij dit zegt wijst hij naar een ingelijst FC Barcelona-shirt van Messi inclusief handtekening. “Zoals ik al eerder aangaf kijk ik altijd vooruit. Dat komt ook terug in mijn gesprekken met mensen. Wanneer iemand van sales bijvoorbeeld een slechte maand qua resultaten achter de rug heeft, blijf ik daar niet lang bij hangen. Die cijfers, dat is geschiedenis en terugkijken. Daar ben ik niet mee bezig. Ik stuur op de kop en niet op de staart. Ik wil juist horen wat de betreffende persoon gaat doen om verandering te brengen in de achterblijvende resultaten. Daar gaat ons gesprek dan over.”

Voortdurend aanpassen

Loopt Bijlsma als CEO dan niet het gevaar dat hij wordt gezien als de verpersoonlijking van de onderneming? Wat is het bedrijf nog zonder hem? “Met dat ego-gedoe heb ik niks. Het gaat niet om mijn persoontje. Ik doe dit vanwege de kick om te scoren, om problemen voor klanten op te lossen. Ik hou van buikpijn. Problemen bezorgen mensen buikpijn en ik moet ervoor zorgen dat dat verdwijnt. Daar leef ik van. Zelf loop ik ook voortdurend met dat buikpijngevoel rond. Ik ben dan ook nooit helemaal tevreden met mijn werk, want dat zou betekenen dat ik klaar ben. Zelf heb ik nooit het gevoel gehad dat ik heb ‘gewerkt’ en ik ben toch met niets begonnen. Het gaat om de passie die je erin legt. Al dat gepraat over de work-life balance vind ik dan ook maar onzin. Als je werkt met passie, dan heb je die balans. Uiteindelijk ben ik altijd op zoek naar mensen die bij mij en de organisatie passen. Daarnaast is het werken met steeds weer nieuw talent een belangrijke driver voor mij. Ik wil graag jonge talentvolle mensen kansen bieden. Talent is voor mij overigens niet iets technisch of een aangeboren eigenschap. Dat deel verklaart slecht 10 procent van het talent. Voor 80 procent is het keihard werken en nog eens 10 procent is een dosis geluk die je moet hebben.”

Innoveren en voortdurend aanpassen aan de omstandigheden. Dat loopt als een rode draad door de ondernemingen van Roelof Bijlsma. Een houding die wat hem betreft ook meer mag terugkomen bij HR-professionals. “Voor mij is er sprake van permanente innovatie, omdat de externe omstandigheden voortdurend veranderen. Mijn bedrijven zijn de afgelopen 20 jaar wel 67 keer van verschijningsvorm veranderd. En dat is bittere noodzaak om de aansluiting met de markt te houden. HRM’ers zouden ook meer zo moeten denken en niet voldaan achterover leunen als ze bijvoorbeeld het hele functiehuis van een organisatie netjes op papier hebben staan. Het gaat om de ability to adapt. Ga dus niet intern navelstaren, maar laat je inspireren tot innovatie door de wereld om je heen. Kijk bijvoorbeeld eens naar start-ups. Schuif innovatie niet voor je uit, want nu gebeurt het. Yesterdag is history, tomorrow is mystery, there is only today.”

Wie is Roelof Bijlsma?

Roelof Bijlsma heeft na zijn studie Beleid en Management aan de Erasmus Universiteit in de Gezondheidszorg diverse staf- en directieposten vervult in de medische en dienstverlenende sector. Daarnaast heeft hij een succesvolle telecomdienstverlener opgericht en verkocht. Hij is mede-oprichter van Conclusion, waarvan hij tot 2016 CEO was. Momenteel leidt hij de Future Groep, die bestaat uit Human Capital Group, Plangroep, Talenter Business Services en Future Communication. Meer informatie: www.figroep.nl

Producttips

Ook interessant