Logo
  • Achtergrond
  • 2 maart 2017
  • Toine Al (i.s.m Hetty Moll, Compagnon)
Exclusief artikel

David Thomas, T-Mobile: ‘De focus van HR ligt weer op bouwen’

Een plek bij de beste providers van Nederland, dat krijgt niemand cadeau in de harde telecommarkt. Om haar toppositie te houden, kiest T-Mobile voor een andere people-strategy. Stap voor stap worden agile werken, self-organising en employability-coaches ingevoerd. ‘We noemen het bewust geen cultuurverandering’.

Beeld David Thomas, T-Mobile: ‘De focus van HR ligt weer op bouwen’

“In januari lanceerden we onze nieuwe propositie ‘Alles Unlimited voor 35 euro per maand’,” vertelt David Thomas, Directeur HR bij T-Mobile Nederland. Voor de introductie van dit in zijn soort unieke servicepakket moest het laatste kwartaal van vorig jaar alles wijken. Ook de eerste afspraak voor dit interview moest ervoor verschoven worden. Focus is een groot goed bij het telecombedrijf, actief in een sector die qua beweeglijkheid, complexiteit, competitie en hectiek voor geen andere onderdoet. Om het moordende tempo te kunnen volgen, wil de organisatie op elk niveau leren beter mee te bewegen met alle veranderingen. Dat vraagt van de 1500 T-Mobile-medewerkers onder meer dat zij op een andere manier gaan samenwerken, hun talent anders leren inzetten en zich bewuster gaan ontwikkelen. Dit zijn enkele van de hoofdpunten uit de nieuwe people-strategy met de veelzeggende titel ‘Passionate Employees make Happy Customers; Help employees master their T-Mobile Challenge through Daring, Ownership and Collaboration’. Thomas: “Als we dit goed doen, kunnen we de nieuwe organisatiestrategie succesvol maken.”

Leren en ontwikkelen als belangrijke pijlers

Bij T-Mobile stonden de afgelopen jaren bol van verandering. Met circa 3,7 miljoen klanten was T-Mobile, waartoe ook het meer rebelse Ben behoort, in omvang al de derde mobiele aanbieder van Nederland, achter KPN en Vodafone. Sinds de overname van het vaste telefoonnetwerk van Vodafone in december is T-Mobile bovendien niet langer uitsluitend aanbieder van mobiele communicatie. Los van deze overname voerde de volle dochter van Deutsche Telekom vorig jaar ook nog eens twee flinke reorganisaties door. En er kwam een nagenoeg geheel nieuwe directie, die met het aantreden van Søren Abildgaard als nieuwe CEO in februari compleet werd.
“Na in 2016 de handen vol te hebben gehad aan het redesign van de organisatie, ligt de focus nu weer op bouwen, ook bij HR. Dat is een groot verschil met de afgelopen periode,” zegt Thomas, die sinds 2013 bij T-Mobile werkt en vorig jaar even Directeur HR ad interim was. Tijdens het interview met HR Strategie laat hij zich vergezellen door Esther Burger, HR Solutions & Development Manager. “Want,” zegt Thomas, “in de nieuwe people-strategy draait het vooral om leren en ontwikkelen.”

Verder lezen?

U kunt dit artikel helemaal lezen als u bent geregistreerd en ingelogd.

Gratis registreren

Krijg toegang tot exclusieve content
Registreren

Inloggen

Log in met uw e-mailadres en wachtwoord
Inloggen

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.