Logo
  • Achtergrond
  • 21 juni 2018
  • -

Certificering met een hart voor HR

Het Nederlandse Top Employers Institute toetst het HR-beleid van grote bedrijven wereldwijd. De certificering geeft werkgevers erkenning en waardering en het is handig voor de employer branding. Bovenal zet het certificeringsprogramma aan tot betere HR, betoogt directeur Benelux, Rutger Steyerberg. “We willen een toegevoegde waarde leveren.”

Beeld Certificering met een hart voor HR

Een klein bedrijf dat grote dingen doet. Zo omschrijft Rutger Steyerberg zijn werkgever in het hoofdkantoor van Top Employers Institute, sinds kort op de zeventiende verdieping van de Mondriaantoren in Amsterdam. “Want stiekem beïnvloeden we het leven van 5,5 miljoen mensen.”
Dat laatste vraagt om uitleg. Top Employers blijkt het HR-beleid van zo’n 1.400 bedrijven te toetsen en te certificeren. Met slechts circa honderd medewerkers vanuit 10 kantoren in onder meer Shanghai, São Paulo en Kaapstad. De getoetste bedrijven hebben meer dan 250 medewerkers in een deelnemend land of minstens 2.500 medewerkers wereldwijd. “De ervaring leert dat bij een dergelijke omvang het HR-beleid pas op een dusdanig niveau is dat daar kritisch naar gekeken kan worden en een certificering haalbaar is,” licht Steyerberg toe. “Dan wordt alles wat je met HR doet getoetst, de gehele employee journey.” Voordat hij in februari 2016 bij Top Employers neerstreek, werkte hij onder meer als HR-directeur bij een multinational in de FMCG en als HR manager a.i. van een bank. Ook zijn collega’s hebben ‘een hart voor HR’. “We willen ervoor zorgen dat medewerkers een zo fantastisch mogelijk werkklimaat hebben. Omdat we weten wat er speelt in de markt kunnen we bedrijven een toegevoegde waarde leveren en zo als businesspartner fungeren.” Hij noemt het voorbeeld van een grote internationale speler in de diervoeding. “Daar is het hele HR-beleid rondom onze survey opgebouwd. Dan heb je impact en ben je echt een strategisch partner.”

Geen formele club

Top Employers Institute klinkt toch wel een tikkeltje elitair, geeft hij toe. “Hoewel de aard van de business best formeel is, zijn wij met een leuke en diverse groep mensen en vormen helemaal geen formele club.”
Maar serieus gaat het er uiteraard wel aan toe bij het analyseren en certificeren, en ook best een beetje conservatief. “We gaan niet in op een hype. De trends beschrijven we wel in onze white papers, maar we veranderen pas iets aan het toetsingsproces als er op een bepaald terrein echt iets gebeurt. Zoals bij performance management. Dat bestaat inmiddels vooral uit continue feedback en vooruitkijken. De schoolrapporten zijn wel verleden tijd. De leidinggevende staat meer naast de medewerker dan erboven en heeft vooral een rol als coach. Wij checken nu in hoeverre bedrijven de nieuwe werkwijze toepassen, en daarnaast of dat consequent gebeurt.”
En er zijn meer ontwikkelingen binnen HR. De nieuwste survey, voor de certificering voor 2019, is daarom voor 40 procent veranderd ten opzichte van die van 2018. Zo is er aan de negen hoofdonderwerpen op de vragenlijst een tiende toegevoegd, talent acquisition. “Want de journey begint niet bij onboarding. Het hele recruitmentproces is superbelangrijk voor de beleving van de medewerker.” Meedoen inspireert De toetsing vindt plaats door middel van een online self assessment. Verantwoordelijken op de HR-terreinen vullen de vragen in. Bij een score van minstens 60 procent behaalt een bedrijf de certificering. Alle scores daaronder betekenen (nog) geen keurmerk. “We koppelen altijd de resultaten terug zodat deelnemers weten waar ze staan en kunnen verbeteren om het de volgende keer hopelijk wel te halen.”
Circa 7 procent van de deelnemers haalt het niet. Maar dan nog heeft meedoen waarde, benadrukt Steyerberg. “Op het moment van invullen van de vragenlijst word je al geïnspireerd. Je bent direct op de hoogte van wat er binnen HR speelt.”
De vragenlijst is exact hetzelfde in de momenteel 115 landen waar bedrijven meedoen, want ‘goede HR is goede HR’. Bij klanten die in meerdere landen actief zijn, wordt ook naar de verschillen in uitkomsten tussen de landen gekeken en vervolgens de best practices uitgerold. In Nederland waren er dit jaar 66 certificeringen, in België 64. De deelnemers gaan een samenwerking aan voor 3 jaar, en de meeste deelnemers verlengen. In de portefeuille zitten veel jarenlang trouwe klanten. Organisaties waar zaken als opleidingsmogelijkheden, doorgroeikansen en beloningsstructuren transparant naar medewerkers worden gecommuniceerd. “We zijn gericht op de top van de piramide. Want alleen met hoogstaand en gecoördineerd HR-beleid haal je de certificering. De hoogste scores zie je meestal ook bij de grootste bedrijven. Bij sommige daarvan wordt de HR-top zelfs beloond naar de mate van verbetering in de score.”
De eerste deelname dient ook als een nulmeting. “Je hebt een totaalbeeld van waar je staat en dat is een basis om verder te groeien. Dan kun je projecten initiëren of intensiveren en je stakeholders daarin meenemen. Bij de volgende toetsing meet je de voortgang.”

Normering aangepast

Ieder jaar wordt de normering aangepast, in feite verzwaard. “Een onboarding-app was bijvoorbeeld een paar jaar geleden nog een advanced practice. Nu zien we dat 42 procent van de gecertificeerde organisaties zo’n app gebruikt.”
Na het invullen van de vragenlijst bezoekt Top Employers het bedrijf om op de werkvloer te toetsen of de woorden ook in daden zijn omgezet. “Soms voeren we dan een positieve correctie uit op de score, maar vaker moet het bedrijf zaken bijstellen. Dan worden wij ook zelf geaudit door een accountant en uiteindelijk komt er een eindversie met een score.”
Bedrijven zijn trots op de erkenning en waardering die de certificering brengt, merkt Steyerberg. Daarmee is het keurmerk ook een manier van employer branding, intern en extern. Top Employers Institute biedt geen consultancy aan. Wel distribueert het rapporten onder de klanten en worden best practice workshops georganiseerd, bijvoorbeeld over leadership development en performance management. Die bijeenkomsten dienen niet alleen om bedrijven te informeren over de laatste ontwikkelingen op HR-gebied, maar ook om het netwerken te faciliteren. Het jaarlijkse certificeringsdiner op steeds een andere excentrieke locatie is “ook zo’n mooi moment voor de Top Employers community om elkaar beter te leren kennen”.

Deelnemers over Top Employers Institute

Anne Jaakke (Global HR Director bij Hunkemöller):
“Top Employers geeft ons goed inzicht in welke gebieden we nog verder kunnen ontwikkelen.”

Petra Lange (HR Lead bij Avanade):
“De certificering van Top Employers is onderdeel van onze positioneringsstrategie. Wij vinden kwaliteit heel belangrijk.”

Joost Fortuin (Managing Director bij PageGroup):
“De certificering is een bevestiging voor onze medewerkers en opdrachtgevers en voor ons een duidelijke pluim omdat we op de goede weg zitten.”

Wouter Hol (Senior Director HR bij adidas):
“We willen mensen laten weten dat we een goede werkgever zijn en ze een prachtige loopbaan bij ons kunnen hebben.”

Marieke Godschalk (HR Director bij Wolters Kluwer):
“De certificering is een goede benchmark om te zien waar we staan qua ons HR-beleid en daarnaast een goede methode om in te zetten in onze employer branding activiteiten.”

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.