Logo
  • Opinie
  • 25 februari 2014

Social media en HR

Nu de toegang tot informatie bijna oneindig is geworden, is het vooral de kunst de juiste informatie te filteren en alleen die informatie naar u toe te laten komen die voor u echt interessant is.

Social media zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Nederland is koploper in het gebruik van social media blijkt uit Brits onderzoek. Facebook heeft in Nederland meer dan 8 miljoen gebruikers en 80 procent daarvan bezoekt de site dagelijks. Het aantal Google+ accounts neemt gestaag toe en informatie is tegenwoordig sneller op social media te vinden dan dat het in het nieuws komt. Ook binnen het HR-werkveld is het gebruik van social media onmisbaar geworden. Uit internationaal onderzoek onder HR-professionals blijkt dat social media geen hype is, maar wordt gezien als een vaste factor, die van steeds groter belang wordt voor het werkveld. 


HR-professionals zijn gemiddeld 7,5 uur per week op Facebook, Twitter en/of LinkedIn te vinden (waarvan de helft van de tijd via de smartphone). Meer dan 80 procent van hen gebruikt social media om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in het vakgebied. Daarnaast wordt op deze wijze gezocht naar producten, diensten, potentiële werknemers en bijbehorende referenties.

Interactief

Bij het gebruik van social media geldt steeds meer het principe van wederkerigheid. Niet alleen wordt informatie gezocht, een toenemend aantal HR-professionals is daarnaast actief binnen communities en plaatst met regelmaat opinies of beantwoordt vragen. De kwaliteit van deze bijdragen wordt vervolgens afgemeten aan de ervaring en functie van de betrokken informatieverstrekker. Social media worden daarom steeds meer gebruikt voor personal branding, waarbij met name Linkedin wordt ingezet om zichtbaar te zijn en zakelijke netwerkcontacten verder op- en uit te bouwen.

Filteren

Nu de toegang tot informatie bijna oneindig is geworden, is het vooral de kunst de juiste informatie te filteren en alleen die informatie naar u toe te laten komen die voor u echt interessant is. Dit kunt u doen door gebruik te maken van RSS-feeds. Veel websites die regelmatig nieuwe ontwikkelingen en actualiteiten publiceren hebben een zogenaamde RSS-feed (RSS staat voor Real Simple Syndication). Met deze RSS-feeds kunt u als het ware een abonnement nemen op de betreffende website. De door u geselecteerde informatie komt dan automatisch naar u toe en nog gratis ook.


RSS-feeds op een website zijn te herkennen aan het icoontje   of de tekst RSS.


Een RSS-feed kan op verschillende manieren bekeken worden. U kunt een abonnement nemen via één van de RSS-readers; voorbeelden hiervan zijn:
• Feedly (www.feedly.com)
• NewsBlur (www.newsblur.com)
• DiggReader (www.digg.com/reader)

Deze RSS-readers geven u een overzicht van de nieuwsberichten van verschillende websites. U kunt ook er voor kiezen gebruik te maken van een zogenaamde portal. Dit is een website die verschillende informatiebronnen overzichtelijk op één pagina laat zien door Apps (vergelijkbaar met de metro layout van MS Windows 8). Apps zijn kleine blokjes die u kunt instellen om de informatie te laten tonen die u zoekt.
De meeste gebruikte portal is van Netvibes (www.netvibes.com) en heeft een overzichtelijke en eenvoudige user interface. Belangrijk voordeel van Netvibes is daarnaast dat deze, in tegenstelling tot veel andere portals, ook in het Nederlands in te stellen is. Om Netvibes te gebruiken moet u een account aanmaken. Dit account zorgt ervoor dat uw pagina-indeling wordt opgeslagen en de instellingen van uw  Apps bewaard blijven.

Rapport Personal Branding voor HR-professionals

Laat zien wie u bent, waar u goed in bent en hoe u zich kunt onderscheiden van anderen. Bepaal vervolgens uw marketingaanpak en verzeker uzelf ervan dat u uw werk kunt doen op een manier die bij u past en aansluit bij uw kennis, ervaring en kwaliteiten. Blijf tot slot ook in zwaar weer trouw aan u zelf en uw principes. In dit HR rapport leest u hoe u bovenstaande aan kunt pakken. Meer informatie

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.