Logo
  • Nieuws
  • 15 maart 2016
  • Mariel Hovemann
  • Bron: HR2Day

HR-rapportages maken is tijdrovend en het overzicht ontbreekt

De meeste HR-afdelingen hebben geen rapportagetools. Standaardrapportages moeten vaak grotendeels of helemaal handmatig gemaakt worden. 20 Procent kan ad-hocrapporten direct samenstellen en tweederde moet de hulp inroepen van consultants en ICT-experts. Men heeft er vaak meer dan een week voor nodig om een ad-hocrapport te maken. Omdat de databronnen die men gebruikt voor rapportages niet geïntegreerd zijn, ontstaan ‘verschillende versies van de waarheid’.

Beeld HR-rapportages maken is tijdrovend en het overzicht ontbreekt

Dit zijn de voornaamste conclusies uit benchmarkonderzoek van online HRM- en salarisadministrateur HR2Day onder 600 (middel)grote organisaties in Nederland.

Handmatig

Organisaties die vinden dat hun administratieve proces nog niet op orde is, hebben vaak ook meer werk aan het maken van standaard-HR-rapportages. Ruim 30 procent van de respondenten moet de rapportages grotendeels of helemaal handmatig maken. Daarnaast verloopt bij 57 procent het rapportageproces gedeeltelijk handmatig. Het proces is bij 11 procent volledig geautomatiseerd.

Ad-hocrapporten

20 Procent kan direct ad-hocrapporten uitdraaien. 60 Procent heeft er een dag voor nodig en 21 procent een week of meer. Tweederde van de respondenten heeft hulp nodig van consultants en ICT-experts. Maar die hebben vaak niet direct tijd voor HR. Risico hiervan is dat beslissingen genomen worden op basis van verouderde of verkeerde informatie aldus de onderzoekers.

Excel

Veel organisaties gebruiken nog Excel zo blijkt uit het onderzoek. Dat doen ze voor verschillende HR-taken die worden ondersteund door afzonderlijke applicaties met eigen databestanden. Dat maakt het lastig om integraal te sturen aldus HR2Day. Er zit veel handwerk in het importeren en analyseren van data met Excel en dat gaat wringen. Niet alleen HR maar ook het lijnmanagement wil sneller de benodigde informatie voorhanden hebben. Bovendien moet informatie vanuit elke invalshoek te doorzoeken zijn. Respondenten die de meeste Excelsheets gebruiken (>10) om de HR-processen te ondersteunen hebben meestal ook veel handmatige processen voor het aanleveren van ad-hocrapportages.

 

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.