Nederlandse werknemer slecht in onderhandelen en leidinggeven
Als Nederlandse werknemers voor een sollicitatiegesprek hun kwaliteiten moeten omschrijven blijkt dat onderhandelen, delegeren en leiderschap niet tot de kerncompetenties behoren. Dat komt naar voren uit de nieuwe publicatie van het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA), een jaarlijks onderzoek naar het media- en oriëntatiegedrag van de Nederlandse beroepsbevolking.
In het onderzoek zijn respondenten gevraagd zichzelf op een 20-tal persoonlijke competenties te beoordelen. Delegeren, onderhandelen, leidinggeven, coachen en visie ontwikkelen zijn niet de kernkwaliteiten van de Nederlandse werknemer. Waar hij of zij wel goed in is, is verantwoordelijkheid nemen, klantgericht zijn, kunnen samenwerken, flexibel en nauwkeurig zijn.
NL’se werknemer is goed in:
1. Verantwoordelijkheid nemen 70,6%
2. Klantgericht zijn 70,5%
3. Kunnen samenwerken 69,6%
4. Flexibel zijn 66,4%
5. Nauwkeurig zijn 64,9%
NL’se werknemer is slecht in:
1. Delegeren 17,3%
2. Onderhandelen 16,8%
3. Leidinggeven 15,9%
4. Coachen 11,1%
5. Visie ontwikkelen 10,2%