Logo
  • Nieuws
  • 16 mei 2013
  • Mariel Hovemann

Nederlandse werknemer slecht in onderhandelen en leidinggeven

Als Nederlandse werknemers voor een sollicitatiegesprek hun kwaliteiten moeten omschrijven blijkt dat onderhandelen, delegeren en leiderschap niet tot de kerncompetenties behoren. Dat komt naar voren uit de nieuwe publicatie van het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA), een jaarlijks onderzoek naar het media- en oriëntatiegedrag van de Nederlandse beroepsbevolking.

Beeld Nederlandse werknemer slecht in onderhandelen en leidinggeven

In het onderzoek zijn respondenten gevraagd zichzelf op een 20-tal persoonlijke competenties te beoordelen. Delegeren, onderhandelen, leidinggeven, coachen en visie ontwikkelen zijn niet de kernkwaliteiten van de Nederlandse werknemer. Waar hij of zij wel goed in is, is verantwoordelijkheid nemen, klantgericht zijn, kunnen samenwerken, flexibel en nauwkeurig zijn.

NL’se werknemer is goed in:                                        
1. Verantwoordelijkheid nemen      70,6%                  
2. Klantgericht zijn                            70,5%                  
3. Kunnen samenwerken                 69,6%                  
4. Flexibel zijn                                   66,4%                  
5. Nauwkeurig zijn                           64,9%               

NL’se werknemer is slecht in:

1. Delegeren                     17,3%

2. Onderhandelen            16,8%

3. Leidinggeven                15,9%

4. Coachen                       11,1%

5. Visie ontwikkelen         10,2%

Producttips

Ook interessant

Voorspelt Learning Agility teamsucces?
Succesvolle teams zijn belangrijk voor organisaties

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.