Logo
  • Nieuws
  • 19 maart 2010
  • Mariel Hovemann

Werkdruk centraal in nieuwe cao Heineken

De vakbonden hebben met bierbrouwer Heineken een principeakkoord afgesloten voor een cao van 15 maanden. De bierbrouwer erkent dat de grote werkdruk een probleem is en komt met handvatten om dat aan te pakken. In ruil daarvoor hebben de bonden ingestemd met matiging van de loonsverhoging.

Beeld Werkdruk centraal in nieuwe cao Heineken

De leden van de vakbonden hebben aangegeven dat zij een grote werkdruk ervaren, vooral door het werken in de ploegendienst en de nachtdiensten. Het hoge ziekteverzuim bevestigt dat alleen maar. Roosters worden te strak gepland waardoor mensen regelmatig het werk moeten doen met te weinig mensen. Ook is er onvoldoende ruimte om werk en privé goed te combineren.

Flexibele arbeidstijden

In de cao staan nu afspraken om de werkdruk te verlagen. Werknemers krijgen meer grip op flexibiliteit in de arbeidstijden. De consignatieregeling (beschikbaarheidsregeling) wordt verbeterd en de ondernemingsraden krijgen meer tools en zeggenschap op het gebied van welzijn en werkdruk en de maatwerkroosters. Heineken gaat een onderzoek instellen naar de gezondheids- en welzijnsaspecten van de ploegendiensten.

Positie uitzendkrachten

Buiten afspraken over werkdruk heeft Heineken toegezegd te gaan zorgen voor een betere positie van uitzendkrachten. De lengte van de dienstverbanden van uitzendkrachten worden onderzocht, evenals mogelijke maatregelen.

Levensfasebeleid

Er is in de nieuwe cao ook veel aandacht voor scholing en inzetbaarheid van werknemers in de verschillende fases van hun leven. Ook zijn er afspraken over het aannemen van Wajongers gemaakt.

Producttips

Ook interessant

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.