Logo
  • Nieuws
  • 24 augustus 2010
  • Manon Schuttrups

Top tien kantoorergernissen

De grootste kantoorergernis is een collega die weigert verantwoordelijkheid te nemen of fouten toe te geven. Dat blijkt uit online onderzoek van Regus onder 400 werknemers in de Benelux.

Beeld Top tien kantoorergernissen

Aan de hand van de antwoorden van de respondenten is een top tien van kantoorergernissen samengesteld.

 

1. Niet toegeven van fouten toe en geen verantwoordelijkheid nemen

Met stip op een bij 46,5 procent van de ondervraagden. Ook het niet leren van eerder gemaakte fouten hoort hier bij.

 

2. Niet nakomen van deadlines en afspraken

38 Procent van de respondenten stoort zich aan collega’s die niet nauwgezet te werk gaan, afspraken niet nakomen of deadlines niet halen.

 

3. Vieze openbare ruimtes

36 Procent van de ondervraagden vindt het een kantoorzonde wanneer de gemeenschappelijke ruimtes er vies uitzien of wanneer de wc-borstel niet wordt gebruikt.

 

4. Luid telefoneren of privégesprekken voeren

Bijna 27 procent van de ondervraagden vindt het ongepast wanneer collega’s ongegeneerd luidruchtige privégesprekken voeren op kantoor.

 

5. Roddelen

26,5 Procent van de kantoorwerkers ervaart schadelijke achterklap of het verspreiden van valse geruchten als irritant.

 

6. Onaangename luchtjes

20% van de respondenten ervaart vieze luchtjes op kantoor, veroorzaakt door bijvoorbeeld stinkend voedsel of onaangename lichaamsgeuren, als irritant. Blote (zweet)voeten horen daar ook bij.

 

7. Alcohol of roken op kantoor

Met name respondenten uit België en Luxemburg (22,5 procent) ergeren zich regelmatig aan rokende en alcohol drinkende collega’s – laten we er van uit gaan dat dit op personeelsfeestjes is.

 

8. Zakelijke clichés

Meer dan 16 procent van de respondenten stoort zich aan collega’s die continu monologen afsteken of in zakelijke clichés praten.

 

9. Luie collega’s

16 Procent van de respondenten geeft luiheid aan als ergernis op kantoor. Vooral in Nederland (28 procent) wordt dit beschouwd als een grote kantoorergernis

 

10. Misgrijpen

7 Procent van de respondenten vindt het vervelend als collega’s zaken als wc-papier, pennen of koffie niet aanvullen of wanneer bijvoorbeeld de prullenbak niet wordt geleegd.

Producttips

Ook interessant

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.