Logo
  • Nieuws
  • 2 mei 2011
  • Lianne Bouman

Nieuw: de Stoffenmanager Nano 1.0

Werken uw medewerkers met gefabriceerde nanodeeltjes? Om de gezondheidsrisico’s in kaart te kunnen brengen, heeft staatssecretaris De Krom van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de nieuwe Stoffenmanager Nano 1.0 ontwikkeld.

Beeld Nieuw: de Stoffenmanager Nano 1.0

In toenemende mate werken organisaties in Nederland met synthetische nanodeeltjes. Dit zijn minuscuul kleine deeltjes van (chemische) stoffen. Door de bijzondere eigenschappen van deze deeltjes biedt de nanotechnologie veel mogelijkheden voor onder meer de gezondheidszorg, industrie en energievoorziening.

 

De invloed van nanodeeltjes op de gezondheid van werknemers is nog niet helemaal duidelijk, maar er zijn wel signalen dat blootstelling schadelijk is en moet worden voorkomen. Er zijn aanwijzingen dat contact met de deeltjes klachten kunnen opleveren, die te vergelijken zijn met gezondheidsproblemen bij werken met asbest. De Arbeidsinspectie controleert hier dit jaar scherp op.

 

Gezondheidsrisico’s inschatten

Aan de hand van de Stoffenmanager Nano 1.0, een nieuwe module van de Stoffenmanager, kunnen werkgevers de gezondheidsrisico’s inschatten voor hun werknemers die met deze deeltjes in aanraking komen. Werkgevers kunnen beheersmaatregelen selecteren of opnemen in het plan van aanpak. De Stoffenmanager is een door de Arbeidsinspectie geaccepteerde methode om de blootstelling aan gevaarlijke stoffen op de werkplek te evalueren.

 

Risico-inventarisatie

Het doel van het plan van aanpak is het praktisch invulling geven aan het arbobeleid. In een plan van aanpak worden de maatregelen aangegeven voor de in de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) vastgestelde risico's. De werkgever blijft verplicht jaarlijks te rapporteren en te overleggen over de voortgang van het plan van aanpak. Onder de nieuwe Arbowet hoeft dit niet langer schriftelijk plaats te vinden.

Als het plan van aanpak onderdelen mist, kan de werkgever door de arbeidsinspectie worden beboet. De onderdelen zijn:

  • het plan van aanpak moet deel uitmaken van de RI&E;
  • het plan van aanpak moet aangeven binnen welke termijnen de werkgever de beschreven maatregelen gaat nemen;
  • de RI&E en dus ook het daarbij behorende plan van aanpak moeten worden aangepast zodra de opgedane ervaring, gewijzigde werkmethoden of werkomstandigheden of de stand van de wetenschap en professionele dienstverlening daartoe aanleiding geven.

 

Tip

Hieronder vindt u nuttige informatie over het werken met nanodeeltjes:

Producttips

Ook interessant

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.